Forslag fra Venstre i HOTS

Venstre fremmet forslag til en høringsuttalelse til sak 66/13, Folkehelsemelding for Skien 2013-2023, på vegne av posisjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Høringsuttale vedr Folkehelsemelding for Skien 2013- 2023

Folkehelseperspektivet skal komme tydelig fram i all kommunal drift og tenkning.
Det forutsetter samarbeid og samordning på tvers av sektorer, samtidig som hver sektor tar særskilt ansvar for sine myndighetsområder

HOTS` innfallsvinkel er at god kommunal drift bidrar til å fremme folkehelse, både fysisk og psykisk. HOTS vil fortsatt tilrettelegge slik at flest mulig av kommunens innbyggere skal kunne ta del i friluftsliv og organiserte/ uorganiserte aktiviteter og oppleve tilhørighet, glede og mestring i dagliglivet.

Innsatsområder

HOTS vil peke på fire innsatsområder innen egen sektor og tiltak innenfor disse som positivt vil påvirke folkehelse

1. Tilrettelegging for fysisk aktivitet i hverdagen

Barnefotball

Så langt mulig skal alle våre skolebarn kunne sykle og gå trygt til skolen. HOTS vil i sterkere grad prioritere midler for gs- veier ( Bypakke/ belønningsmidler o a) slik at trafikksikkerhet for barn er optimalt ivaretatt hva gjelder hovedtraseer for skoleveier i de enkelte skolekretser. Gå eller sykle til skole og til fritidsaktiviteter er helsebringende i seg selv, skaper gode vaner, og er langsiktig, holdningskapende og forebyggende arbeid
– Helårsvedlikehold av fortau og gs- veier skal prioriteres høyt. Hovedvekt legges på hovedtraseer for skoleveier, gjennomgående sykkelveier og fortau / gangveier til buss-stopp samt fortau i bysentrum
– Opplyste veier og gater skaper trygghet og bidrar til at man velger gå/sykle året rundt. Dette sees i sammenheng med foregående punkter.
– I bysentrum bør kommunen i samarbeid med gårdeiere og andre aktører / organisasjoner tilrettelegge for samvær, rusleturer, uorganisert aktivitet og lek. Sentrum skal oppleves attraktiv, ren og trygg for alle aldersgrupper. Økt bruk av sentrumsområdene er konfliktdempende og kriminalitetsforebyggende
– HOTS mener at kommunen bør samarbeide med frivillig sektor og/ eller bydelsutvalg/ velforeninger m fl om f.ex vedlikehold av løkker og lekeareal, oppkjøring av løypetraseer, rydding og vedlikehold av fellesareal i bydeler
– HOTS mener at selv enkle tiltak kan ha god effekt på helse; strøsand til eldre hjemmeboende er forebyggende folkehelsearbeid i hverdagen, benker og sitteplasser i sentrum og langs gangveier og en "treningslund" med enkle treningsapparat midt i sentrum likedan.

2. Tilgang og tilgjengelighet til natur og friluftsliv
– Allemannsretten gir tilgang til utmark, skog og fjell og Skien har i tillegg til kulturlandskap og landbruksområder store natur- og friluftsområder innen sine kommunegrenser. Stier og traktor / skogsbilveier gir enklere tilgjengelighet for våre innbyggere og HOTS mener det er viktig at kommunen samarbeider med grunneiere og bidrar til tilrettelegging av enkelte sentrale utfartsveier og parkering tilknyttet disse
– Innen kommunen bør det tilrettelegges slik at også funksjonshemmede har tilgang til rekreasjon og opplevelse ved vann og vassdrag, bade- og fiskeplasser
– " Hundremetersskogen" og grønne lunger skal sikres i arealplanlegging – til bruk og glede for barnehager, skoler og fri lek. Oppfølging av disse bør for kommunens del avgrenses til søppelhenting, mens rydding og vedlikehold kan følges opp av frivillighet i nærmiljøet
– Kommunen ser positivt på arrangement som Åpen gård og skogdager/ familiedager og vil stimulere til at også innvandrerfamilier deltar i slike sammenheng

3. Boligpolitikk og bosettingsmønster
– Det er viktig for fysisk og psykisk helsetilstand at den enkelte opplever trivsel, mestring og inkludering. Dette forutsetter bl a at kommunens innbyggerne ser, møter, respekterer og samhandler på tvers av de klasseskiller og kulturer man finner også i norske byer. Boligtilbudet i Skiens bydeler og innen byens skolekretser bør være sammensatt slik at det gjenspeiler det mangfold av man finner i egen kommune. Det er flere grunner til dette, bl a viser erfaring og forskning fra nordiske land at på skoler med optimal fordeling mellom etnisk norske elever og elever med annen kulturell bakgrunn skårer man høyt på trivsel, miljø og skolefaglige resultat.
– HOTS ønsker at kommunen skal gjennomgå sin boligpolitikk og vurdere om de føringer man i dag legger for boligbygging er egnet til å møte morgendagens samfunnsutvikling på en god og ønsket måte. I samarbeid med Husbanken og andre aktører bør kommunen legge nye føringer for sin boligpolitikk. Det vil være viktig med større bredde i boligtilbudene i de ulike bydeler og bo- områder og det er ønskelig med et mer variert leietilbud. Det er ikke gitt at det for alle er mulig og/ eller ønskelig å eie sin bolig. Med god kvalitet og større bredde i utleiemarkedet kan leie være godt alternativ til å eie.

4. Byplanlegging
– Folkehelseperspektivet bør komme tydelig til syne i byplanlegging og arealdisponering og slik at også innsatsområder i foregående punkt blir godt ivaretatt. Vår kommune har over tid utviklet et mønster som gir oss større andel eneboliger og mer utstrakt bilbruk enn byer vi ofte sammenligner oss med. Byutviklingstrategi og arealplanlegging må sees i sammenheng med en framtidig dreining av boligpolitikk og bosettingsmønster samt infrastrukturutvikling
– Skien er en stor landkommune og kommunal planlegging skal også ivareta at bygder, bydeler og sentrum alle skal kunne utvikle sine særpreg, bokvaliteter og levekår for generasjonene. Dette er et av Skiens fortrinn og skal videreføres.
– I de sentrale deler av kommunen bør ny boligbygging i hovedsak legges til bybåndet for å gjøre det enklere å redusere bilavhengighet og å velge " hverdagsaktivitet" som gange og sykkel til arbeid, skole og fritidsaktiviteter

Atle Rui og Signy Gjærum ( V)

I møtet stilte Venstre med tre representanter: Atle Rui, Signy Gjærum og Ragnvald Melaas. Forslaget fikk også enstemmig tilslutning fra alle partier

Natur