Privatskoler — skumle saker?

– Skolepolitikk skaper ikke uten grunn engasjement i valgkampen. Barna er vår framtid, og det er derfor naturlig at vi investerer i den for å skape et godt samfunn også i framtiden, sier Helene Eriksen.
Les videre her hva Helene skriver:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Studenter, høgskole, universitet, studier

Foto: Microsoft

Venstre har med interesse fulgt skoledebatten i flere av fylkets aviser. Venstre reagerer spesielt på Ap’s og SV’s svartmaling og særdeles negative omtale av de private skoletilbud i fylket og stor frykt for hva som skjer hvis en borgerlig regjering kommer til makten. Det har vært tilsvar fra Høyre og FrP som naturlig nok forsvarer sin skolepolitikk.

Slik det framstilles nå har velgerne til høsten valget mellom to ytterligheter. Det ene er en offentlig skole uten rom for mangfold og fremelsk av den enkeltes talent, det andre er en mer markedsorientert og målstyrt skole med resultater målt i økonomi. Mellom de to ytterligheter finnes det faktisk også en gylden middelvei — Venstres politikk!

Til Arbeiderpartiet og SV: Det er ikke slik at alle private initiativ er farlige og det er ikke slik at alle private interesser kun er opptatt av å mele sin egen kake. Vi har gode eksempler fra videregående skoler i eget fylke. På Sandefjord videregående skole ble i sin tid verkstedet til konditorfag utstyrt med utstyr skaffet til veie av Konditorlaugets medlemmer. I senere tid kan vi trekke fram TIP på Thor Heyerdahl videregående som har fått både biler og verkstedutstyr fra bilbransjen. Og når kommunene ser seg nødt til å slå sammen skoler og legge ned bygdeskoler, er det ikke få bygder som har blitt reddet av en privatdrevet Montessorriskole. Men den rødgrønne regjeringen har faktisk seg selv å takke når det gjelder den økende interessen for å etablere private skoler. Når den ikke satser på å heve kvaliteten i skolen, mener Venstre at de undergraver den offentlige skolens tillit i befolkningen.

Helene Eriksen

Foto: Line Loholt

For Venstre representerer friskolene (de privatedrevne skoler) et viktig supplement til den offentlige skolen. Friskoler kan bidra med nytenkning og gir nye erfaringer om pedagogikk og organisasjonsformer. Samtidig gir de økt valgfrihet. Ved godkjenning av friskoler skal livssyn, alternativ pedagogikk eller kvalitet legges til grunn. Da Venstre var med på å si ja til Wangs etablering i Tønsberg i juni 2010, ble jo flertallet sablet ned med at dette ville bety slutten for idrettslinja ved Re videregående skole. Men hva har skjedd? Jo, Re videregående skole lever i beste velgående og har fått en sunn konkurrent som medfører økt fokus på innholdet på begge skolene.

Det er faktisk bare rundt 5 % (7 % på landsplan) av elevene i Vestfolds videregående skoler som ikke går på en av de 10 offentlig eide videregående skolene i fylket. Det må ikke skapes et inntrykk av at friskoler er noe stort, stygt og skummelt. Alle er ikke like og passer inn i den samme trakten som bl.a. AP og SV står som representanter for. I Venstre setter vi folk først, også i skolen.

Friskoler skal være tilgjengelige og uavhengig av foreldrenes økonomi. Venstre vil derfor øke den offentlige finansieringen av friskolene. Venstre vil ha friskoler som følger den vanlige, offisielle læreplanen og som finansieres med 90%. I tillegg vil vi finansiere kapitalkostnadene. Friskoler skal ikke ha anledning til å generere fortjeneste til eierne gjennom direkte eller indirekte utbytte, og det må settes klare grenser for hvor mye skolepenger den enkelte elev skal betale.

Nok en gang har vi et tydelig eksempel på forskjellen på et blå-grønt og et mørkeblått alternativ. Skolepolitikken som setter folk først finner du hos Venstre!

Helene Eriksen
2. kandidat Vestfold Venstres stortingsliste