Mørekysten tok vel imot Venstre på tokt

Mørekysten viste seg fra sin gode side da nestleder i Venstre Ola Elvestuen var med på tokt sammen med våre toppkandidater Pål Farstad, Britt Giske Andersen og Olbjørn Kvernberg. Møre og Romsdal startet sin offisielle valgkamp fredag med landligge i Ålesund og Molde. Lørdag tok Venstre-politikerne landeveien fatt til Kristiansund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Lokallag fra Ålesund og omegn med stand på kaia i Ålesund

Britt, Pål og Olbjørn på tokt

Foto: RH

Med Arne Thunheim som skipper la M/V Havung til kai i Brosundet i Ålesund fredag morgen 16.august. Flere lokallag sammen med Ålesund Venstre hadde stand på kaia med kaffe og brosjyrer til forbipasserende på vei til jobb. Samtidig rigget mannskapet seg til om bord. Egen skipskokk, Britt Dagny Nikolaisen, sørget for varme fiskekaker og kokekaffe til frokostgjestene.

Frokostmøte ombord ved kai i Ålesund

Foto: SF

Inviterte gjester var representanter fra næringslivet. Havnefogd Birger Flem, leder i M&R Fiskarlag Ole Morten Sorthe , reiselivssjef Geir Vik, Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, og Knut Haagensen fra Jangaard Eksport. Det ble en meget nyttig og konstruktiv debatt over kaffekoppen, der også pressen var tilstede. Saker som ble tatt opp var blant annet formueskatt, havner sett i lys av samferdsel og sjømatnæringens betydning for reiseliv.

Betydningen av å få en representant inn på Stortinget med fagkompetanse innen fiskeri, sjøtransport og næring ble fremhevet. Tema som kulturnæringer i kombinasjonen filmskaping og reiseliv var også oppe. Det kom mange gode innspill til Venstres nestleder Ola Elvestuen og våre toppkandidater Pål Farstad, Britt Giske Andersen, Olbjørn Kvernberg, og fylkesleder og valgkampsjef Ragnhild Helseth. Skuta måtte kaste loss kl. 10.00 for å nå neste havn, kaia i Molde kl. 15.00 og nye gjester til ettermiddagskaffen.

Skipskokk Britt Dagny

Foto: RH

Underveis på toktet serverte skipskokken hjemmelaget bacalao som smakte aldeles utmerket.

Tokt. Leia. Båter

Foto: RH

Sjøen var stille og Mørekysten viste seg fra en svært sympatisk side. Om enn litt duskregn underveis, bød landskapet på vakre motiv for kamera og øye.

Pål peker mot Nordøyane

Foto: RH

Pål Farstad fikk orientert Ola Elvestuen om næringsliv langs leia, om utfordringer for skipsfarten og planer som gjelder veigutbygging

En reise gir muligheter for både hvile og ettertanke, og inspirasjon til nye tanker. Samtalene om bord ble gode meningsutvekslinger for de reisende.

Ved kaia i Molde ble M/V Havung tatt imot av Molde Venstre og Gjemnes Venstre og nestleder i fylkeslaget Steffen Falkevik. Pressen var tilstede, og Pål Farstad prøvde fiskelykken.

Om bord kom gjester fra reiselivet i Molde — markedssjef Marit Krekvik ved Destinasjon Molde og Romsdal og daglig leder ved Hotel Alexandra i Molde Vanja L. Braute. Ettermiddagskaffe ble servert om bord og reiseliv og om utfordringer ble diskutert mellom gjestene og våre politikere. Konkrete tilbakemeldinger gjaldt momsregler, Stortingsmeldinga Destinasjon Norge og for et mer profesjonelt og fremtidsrettet reiseliv.

Ettermiddagskaffe og møte ombord ved kaia i Molde

Foto: nn

Molde Venstre på kaia i Molde

Foto: RH

Dagen ble avsluttet med et møte om kvelden mellom toppkandidatene og lokallag i Molde og omegn.

Stor takk til skipper Arne Thunheim som første oss vel i havn med skuta si M/V Havung. Denne fiskeskøyta benytter han i undervisning for ungdom i videregående skole. En ypperlig arena for Venstre som vil fremme utdanning og kystnæring som viktige saker.

Skipper Arne Thunheim

Foto: RH

Ola Elvestuen styrer skuta trygt over leia

Foto: BGA

Politisk rådgiver Audun Rødningsby. Alltid på jobb!

Foto: RH

Hjertelig takk til Ola og Audun for at de ble med på toktet!

Lørdag 16.august ble det arrangert stand i Molde og i Kristiansund der Pål Farstad og Ola Elvestuen holdt appeller. Se eget oppslag (kommer).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**