Elise høster ros

I et innlegg i gårsdagens Harstad Tidende roses ungdomspolitikeren Elise K. Jenssen for sitt tydelige Ja-standpunkt, mens moderpartiet Venstre får kritikk for sin utydelighet i EU-saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

EU-flagg

Foto: Ukjent

Leserinnlegget, skrevet av Arild Gjerde, viser til Venstres historie med splittelse i 1972, og senere med en lav profil i EU-spørsmålet. I denne saken har vel Arild Gjerde langt på vei rett. Venstre er grunnleggende positiv til et sterkt europeisk samarbeid. EU er Norges viktigste handelspartner, og en sterkere integrasjon vil kunne være positivt for norsk og europeisk næringsliv, handel og utvikling. Med fri bevegelse over landegrensene øker forståelse, toleranse og mangfold. Venstre har samtidig vært pådriver av, og forsvarer av EØS-avtalen – som har gitt oss avgjørende tilgang til det europeiske markedet.

For Venstre er det avgjørende at en eventuell medlemssøknad kun kan avgjøres av Stortinget etter en rådgivende folkeavstemning. Venstres stortingsrepresentanter vil være tromot folkeavstemningen, og følge rådet gitt av folket. I Venstre har vi medlemmer med en sterk nei-stemme, og vi har medlemmer med en tydelig ja-overbevisning. I Venstre er det takhøyde for begge standpunkt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**