Venstre bløffer aldri om klima

Buskerud Venstre er så populære om dagen at Senterpartiet bruker en hel side i Drammens Tidende på å advare mot oss. Personlig synes jeg at partiene helst bør holde seg til å snakke om egen politikk frem for å rakke ned på andres, men siden Sp kom med flere feilaktige påstander om klima- og skogsbrukspolitikken vår, prøver jeg oppklare et par misforståelser, skriver Rebekka Borsch i Drammens Tidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

tømmerstokker vann skog tømmer innsjø

Foto: Jan Harsem

Venstre bløffer ikke om klima og grønt næringsliv. Aldri. Det har forresten både NHO og miljøbevegelsen forstått, de har gitt vårt program toppkarakter på henholdsvis næringspolitikk og klimapolitikk. De to feltene henger godt sammen i programmet vårt. Det er ingen motsetning å verne mer skog og samtidig utvikle skogsindustrien. Selv om 10 prosent av den mest produktive skogen blir vernet, kan mesteparten av skogen brukes. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, muligens ikke i Sp, men i alle fall i Venstre.
Det er ikke vern av skog og miljøhensyn som truer skogsindustrien i Norge, det er dårlige rammevilkår rundt utbygging av grønn industri, for høye kostnader, svekket konkurransekraft og for ensidig innretning. For dårlige støtteordninger til omstilling er også et problem. Alt dette kunne den sittende regjeringen ha påvirket, men de kom først løpende da fabrikken på Tofte var truet av nedleggelse. Mange selverklærte redningsmenn dukket opp og lovde gull og grønne skoger, men ikke uventet var all pratingen til Sp-Lundteigen og de rødgrønne til ingen nytte.

Stortingskandidat Rebekka Borsch

Foto: Tove Hofstad

Men skogbruksindustrien har fortsatt en fremtid i Norge. Og Venstres politikk skal bidra til å løfte denne industrien til nye høyder. Venstre vil arbeide for økt bruk av trelast og bioenergi. Vi skal forsterke forskning på og utvikling av klimavennlige produkter basert på trevirke og legge til rette for økt tømmertransport på jernbane. Vi ønsker også å tillate tyngre tømmerbiler på egnete strekninger for å redusere kostnadsnivå og CO2-utslipp. Venstre vil utarbeide en nasjonal strategi for produksjon av biogass og øke innsatsen for å utvikle bioenergi basert på skogs- og landbruksavfall. Venstre skal også avvikle den tunge subsidieringen av olje og gass og dermed gjøre fornybar energi mer konkurransekraftig. Staten har en tradisjon for å gå inn med omstillingsmidler i industrien. Det er like naturlig å gjøre det i skogsindustrien som i annen industri. En “grønn omstillingspakke” rettet mot en mer mangfoldig skognæring som favner langt flere produkter enn bare cellulose, kan støtte opp under en ny miljøindustri.

Norsk skognæring både kan og bør få en større rolle når det gjelder produksjon av klimavennlige produkter. Norge trenger næringsvirksomhet utenom oljeindustrien, og skog er en fornybar ressurs med stort potensiale som vi ikke utnytter målrettet nok. Viken Skogs satsing på Treklyngen og ny industri på Follum i Hønefoss er en fremtidsrettet investering i så måte. Her utvikler man en grønn industri som skaper verdier på hele treet, gjennom produksjon av bioenergi, biodrivstoff, plank og bjelker, papir, kjemikalier som erstatter olje, produkter til farmasøytisk industri, hygieneprodukter, tekstiler som erstatter bomull, reduksjonsstoffer i betong og metallindustrien.

"Skogbruket må tenke smartere og mer samordnet. Innovasjon og nytenking må inn i alle ledd", sa adm. dir Ragnhild Borchgrevink fra Viken Skog denne uka. Skogbrukerne og skogsindustrien selv har for lengst begynt å tenke både klima og miljø i samspill med næringsvirksomhet, akkurat som Venstre. Da er det kanskje på tide at Senterpartiet også kommer dit.

Rebekka Borsch, stortingskandidat Buskerud Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**