Sykkel i Oslo

Mange lurer på hva som gjøres for å gjøre Oslo til en bedre sykkelby. Her er en liste over noen konkrete resultater Venstre har oppnådd i byrådet, og hva vi vil gjøre på Stortinget etter høstens valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

1. Etter at Venstre kom inn i byråd er det bevilget betydelig mer til sykkelveiutbygging, 144 mill i 2013. Nivået holdes oppe i årene fremover.

2. Arbeid med reguleringsplaner, prosjektering og bygging av sykkelveier pågår for fullt. I disse dager starter det opp arbeid i Torggata, og en ferdig parsell i Tvetenveien åpnes neste uke.

3. Byrådet har oppjustert lønnsnivå og fullmakter for stillingen som sykkeldirektør, samtidig som sykkelprosjektet er videreført i årene som kommer. Rune Gjøs, som er tidligere generalsekretær i syklistenes landsforening og har lang erfaring fra Statens Vegvesen er ansatt i jobben.

4. Denne høsten inngås kontrakt med det beste miljøet av landskapsarkitekter og byplanleggere som er å oppdrive i Skandinavia, for å utarbeide en ny sykkelstrategi for Oslo i samspill med organisasjoner og innbyggere. Strategien skal inneholde både fysiske tiltak og informasjonstiltak.

5. Løsningen med rød asfalt i sykkelfeltet videreføres og rulles ut på nye strekninger. Det skal arbeides videre med nye løsninger for hvordan sykkelens plass i trafikkbildet kan synliggjøres bedre, særlig for å skape økt trygghet gjennom trafikkerte veikryss.

6. En viktig sak som må gjennomføres på nasjonalt nivå, er å gi Oslo kommune skiltmyndighet på lik linje med andre kommuner. Kommer Venstre i regjeringsposisjon etter valget, vil dette skje. Sittende regjering har brukt mange, mange år på å tenke over saken. Med skiltmyndighet kan Oslo lettere gjøre mer for å legge til rette for syklister. I dag stiller politiet, som har myndigheten, seg i veien for mange fornuftige løsninger.

7. Venstre vil gi belønningsmidler til byer som satser på tilrettelegging for sykling, slik Oslo nå gjør. I Venstres alternativ til nasjonal transportplan er det satt av 400 millioner kroner til dette. Regjeringspartiene stemte imot Venstres forslag.

For fullstendig oversikt over pågående og planlagte sykkelprosjekter i Oslo, se Bymiljøetatens nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**