Asylbarna våre

Ved utgangen av februar 2013 var det 1077 barn som bodde i norske asylmottak og som hadde gjort det i over tre år. 307 av dem hadde oppholdstillatelse i Norge, men var av varierende grunner ikke bosatt i en kommune, mens 647 hadde såkalt utreiseplikt. 111 barn hadde bodd i mottak i seks år eller mer. (Kilde: UDI). Les mer http://www.press.no/sannhet#sthash.F5N4oYxa.dpuf

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Barnemishandling, mishandling, barn, vold

Vil vi virkelig ha det slik? Kjennes ved dette? Når vi dertil vet hvordan levekår er i mottakene? Min oppriktige mening er at så sendrektig saksbehandling burde være "straffbar" og få konsekvenser for vedtak som skal fattes. Hva gjør dette med familiene og de barna det gjelder? Ville vi behandlet norske barn, norske statsborgere slik? Venstre foreslo i 2012 bl a at tre- års regelen skulle gjøres gjeldende slik den borgerlige svenske regjering praktiserer. Ingen av partiene i Stortinget, heller ikke SV, støttet dette

Norsk asylpolitikk innebærer at man kan gi midlertidig oppholdstillatelse til mindreårige, enslige asylbarn mellom 16 og 18 år (EMA). Ved fylte 18 år skal de tvangsreturneres til hjemlandet. Med seg i bagasjen mot en uviss framtid, opplevelsene fra før og under oppholdet i Norge. Redd Barna ønsker ordningen opphevet. Ordningen kritisereres av EU- parlamentarikere (senest 13.08.13) Kritikken tilbakevises av statssekretæren, nå som så mange ganger før. I dag har altså Norge en praksis som gjør at barnets beste må vike for innvandringsregulerende hensyn. FNs ekspertkomité for barnekonvensjonen har uttalt seg om retur av barn og skriver at innvandrings- regulerende hensyn aldri bør gå foran hensynet til barnets beste når det er snakk om retur.

Skolebarn

Representanter fra Fagforbundet fikk i 2013 LO-kongressen med seg da de fra talerstolen i Folkets Hus argumenterte for å slå ring rundt alle asylbarn. Fagforbundet fikk gjennomslag for sitt forslag, som blant annet sier at «LO skal arbeide for at barnekonvensjonen legges til grunn for opphold i Norge». Venstres leder Trine Skei Grande sa da at det var all grunn til å rose LO for vedtaket på LO-kongressen om å gi asylsøkere rett til å jobbe, at de går inn for å opprette et eget informasjonssenter for papirløse og at de vil stanse i hjemsendelsen av asylbarn til krigsområder. Hun sa videre at LO og fagbevegelsen har styrke til å gjøre den jobben som SV aldri klarte, nemlig å presse den rødgrønne regjeringen til å endre sin inhumane politikk overfor papirløse og asylbarn. At LO og fagbevegelsen er på sitt beste når de hever blikket utenfor egne rekker og utviser solidaritet med dem som faller utenfor. Da er det virkelig grunn til å være stolt av LO. Hun forventet at LOs nyvalgte leder Gerd Kristiansen ville følge opp kongressens vedtak og legge press på Ap for å endre asylpolitikken i en mer human og rettferdig retning.

Men hvordan og når følger LO opp kongressens vedtak? LO er vel ikke mer opptatt av midlertidighet ved ansettelser i arbeidslivet enn hva gjelder midlertidighet i opphold for asylbarn? Det kan vel ikke være riktig slik enkelte Fagforbund-tillitsvalgte hevder at Arbeiderpartiet er forsiktig med å myke opp asylpolitikken for å tekkes velgere som er på vippen, at dagens regjering derved svikter asylbarna, og at Arbeiderpartiet med sin politikk kaster arbeiderbevegelsens verdier over bord.

Noe å tenke over når du skal avgi din stemme om noen få uker. Godt valg!

Signy Gjærum (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**