Venstres skolepolitikk

Venstre vil ha en skole for kunnskap og like muligheter. Norske skoler må kunne tilrettelegge undervisningen slik at alle elever kan utnytte sine evner uavhengig av bosted og sosial og kulturell bakgrunn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skole, elev, tavle, undervisning

Foto: Microsoft

Venstre vil styrke lesing, skriving, regning, digital kompetanse og muntlig uttrykksmåte. Dette må bli sterkere vektlagt i de første skoleårene enn i dag. Støttetiltak for elever som sliter, må også settes inn tidligst mulig.
Partiet ønsker også at det skal være rom for praktiske og estetiske fag i norsk skole og at elever skal få muligheter til personlig utvikling og dannelse.
Intensjonen er også å innføre et obligatorisk 2. fremmedspråk fra 5.trinn. Det er ikke ønskelig å ha karakterer på barnetrinnet. Men det er viktig å tilpasse undervisningen til den enkelte elev. Grunnlaget for dette er en grundig kartlegging av elevens forutsetninger og faglige nivå. Her kommer blant annet de nasjonale prøver inn som et retningsgivende verktøy. Dessuten må alle barn lære å svømme så tidlig som mulig. Venstre mener også at småskoler i distriktene må kunne få anledning til å ta i bruk nye digitale løsninger og fjernundervisning for å styrke det faglige innhold.
I ungdomskolen og særlig videregående er det viktig å redusere antallet elever som slutter. Minst 90% (mot nå 70)av de som starter på videregående utdanning, må fullføre den. Noen elever slutter i dag skolen på grunn av psykisk sykdom, rusproblemer, vanskelige hjemmeforhold eller graviditet. Det er i slike tilfeller viktig at skole, barnevern og helsetjeneste følger opp disse slik at de kan fullføre utdanningen. Det er særlig behov for en styrking av helsetjenesten. Dessuten: Venstre mener det må være mulig å ta opp igjen fag fra ungdomskolen.
Det er behov for dyktige og engasjerte lærere i norsk skole. Fra og med ungdomskolen må i framtida disse ha minst 60 studiepoeng(tilsv. grunnfag) i det faget de underviser i. Byråkratiet i norsk skole må reduseres kraftig; lærere skal primært bruke tid til å forberede og gjennomføre undervisning m/etterarbeid. Derfor ønsker Venstre en gjennomgang av lærernes arbeids- situasjon for å sikre at tida på skolen i mest mulig grad brukes til undervisning. Lærere må få en relevant etterutdanning og også god støtte til å gjennomføre videreutdanning av lengre varighet.
I dag slutter altfor mange lærerstudenter under utdanninga, og noen forlater yrket etter få år. Målet må være at de aller fleste fullfører utdanninga og blir i skolen hele sitt yrkesaktive liv. For å oppnå det, er høyere lønn for lærere et virkemiddel. Venstre vil ha en god og attraktiv lærerutdanning som bidrar til økt rekruttering til yrket. Studenter som tas inn på grunnskole- lærerutdanninga, må ha karakteren 4 eller bedre i matematikk og norsk.
Generelt er det viktig å styrke kunnskapsnivået på alle nivåer i norsk utdanning!
Emil Pedersen
Styremedlem Tvedestrand Venstre