Ap har de siste 8 årene ikke løftet en finger for å få Ringeriksbanen på skinner. Bøsei Olsen skryter av at Ap har brukt mer penger enn noen gang men har det gagnet samferdselen i Buskerud eller Ringeriksbanen? Svaret er nei. Den sittende regjeringen har riktignok brukt en betydelig sum med penger på en utredning om banen. Men den ble så dårlig at den etter 4 års arbeid ble lagt i en skuff. Dette snakkes det ikke så høyt om, men spør gjerne Martin Kolberg om saken, Bøsei Olsen. Han har innrømmet overfor meg at de rødgrønne har gjort en dårlig jobb angående KVU om Ringeriksbanen.
Bløffer om byggestart
Det stopper ikke der. Tidligere i år gikk Ap høyt på banen med å love rask utbygging av banen fra 2018 gjennom den nye Nasjonale transportplanen (NTP). Man kan lure på hvorfor dette først skjer i et valgår, men la gå. Problemet med APs nye plan for Ringeriksbanen er at de har glemt et par viktige detaljer. De har nemlig ikke lagt inn penger til planlegging og grunnerverv i første planperiode fra 2014 til 2017. Men det har Venstre gjort.
I mine øyne svikter regjeringen Ringeriksbanen atter en gang når de i sin NTP ikke har satt av planleggingsmidler. Da ligger det an til nye forsinkelser rundt byggestart for banen. Det må bare ikke skje, og det kommer ikke til å skje når Venstre komme i regjering etter valget. Venstre vil sette av 1,2 milliarder kroner til Ringeriksbanen i første transportplanperiode fra 2014 til 2017 for å planlegge dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss og komme i gang med grunnerverv. Venstre foreslår at Ringeriksbanen fremskyndes med midler til planlegging og oppstart i første periode, til sammen 1,2 mrd kroner fra 2014-2018, og 641 mill kr i 2019-2023 . Venstre organiserer utbygging av Ringeriksbanen som en del av InterCity-prosjektet med mulighet for statlig regulering. Det er Ap som sitter i glasshus. De har bare ikke skjønt det selv.
Rebekka Borsch, stortingskandidat Buskerud Venstre