Venstre tar kampen for pappaperm

Venstre vil ta kampen mot Høyre om pappapermen. Far må kunne være hjemme med barnet sitt. Det er viktig for likestillingen i arbeidslivet, for de fleste fedre og for barnet selv. Derfor er pappapermisjon med egen fedrekvote viktig for Venstre. Politisk kommentar fra Iselin Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Iselin Nybø på talerstolen under Venstres Landsstyremøte i Oslo 6. mars 2010.

Foto: Daniel Rugaas

Venstre foreslår en tredeling av permisjonen, der mor og far likestilles gjennom lik mødre- og fedrekvote.

En tredeling av permisjonen innebærer tre uker mindre permisjon som kun er for mor, men også tre uker mer for far. Samtidig er det full frihet i de øvrige 18 ukene. Det er også mye fleksibilitet for mor og far ved å utvide antallet permisjonsuker til 28, ved å velge 80 prosent dekningsgrad.

Forskning viser at pappaperm fremmer likestilling ved at den fører til en jevnere fordeling av husarbeid mellom mor og far. I tillegg slo forskerne Andreas Kotsadam og Henning Finseraas ved Institutt for samfunnsforskning nylig fast at ordningen også har en utjevnende effekt på barna.

Hvis fedre tar ut nesten like mye foreldrepermisjon som kvinner, slik det vil være med Venstres modell, er det ingen grunn for arbeidsgivere å foretrekke unge menn når de ansetter. Vi mener også at barn har behov for samvær og nærhet med både mor og far, og frykter at fjerning av fedrekvoten vil kunne føre til mindre tid for barn sammen med far.

På Island der de har en tredeling tar far ut én av tre permisjonsdager, mens fedre tar mindre enn én av ti permisjonsdager i Finland og Danmark. I Danmark fjernet de fedrekvoten i fjor, og antall fedre som tok ut permisjon falt umiddelbart.

Det som er viktig er at fedrekvoten er med på å sikre barn god og tidlig kontakt med far. Å fjerne denne vil føre til at færre fedre tar ut like mye permisjon som i dag. På lang sikt vil det kunne føre til dårligere likestilling.

Det er med andre ord en forskjell på en mørkeblå regjering og en blågrønn regjering. Disse regjeringsalternativene er de mest sannsynlige alternativene etter det kommende valget. En blågrønn regjering med et sterkt Venstre er viktig for å bevare pappapermen.

Vårt standpunkt er klart: vi vil beholde og i tillegg utvide pappapermen.

Det framstår tydeligere og tydeligere at på område etter område som blant annet miljø, kultur, skole, helse, kollektivsatsing og asylpolitikk, vil et blågrønt alternativ være et foretrukket alternativ framfor både dagens regjering og en blåblå regjering.

Venstre har en stolt historie. Vi har vært med å bygge opp og har tatt ansvar for store reformer siden partiets etablering i 1884. Vi tar vår del av æren for at velferdsstaten er slik vi kjenner den i dag. Vi tar vår del av æren for at den offentlige skolen ble etablert. Vi skal bevare. Vi skal modernisere. Vi skal sikre at en ny regjering bygger videre på de sosialliberale verdiene som landet i stor grad er bygget på.

Vi skal være ærlig nok til å si at vi ikke tror på skremselspropaganda, at for eksempel et blåblått alternativ vil utarme velferdsstaten. Alle partier vil bygge den ut, men løsningene er ulike. Vi er sikre på våre løsninger. Vi er sikre på at det norske samfunn utvikles best i en sunn balanse mellom fellesskapets ansvar og den enkeltes ansvar. Vi hadde løsningene for samfunnsutviklingen i 1884. Vi har løsningene for samfunnsutviklingen i 2013. Venstre er et trygt og et sikkert valg enten vi skal kjempe for pappapermen, miljøet eller asylbarna.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**