Hvilken fremtid?

Unge Venstre markerer seg på miljøsak i valgkampen; og Even Aronsen (leder Harstad Unge Venstre) og Erik Iversen (leder Troms Unge Venstre) hadde dette innlegget i Harstad Tidende 9.8. : “Tidligere i sommer hadde FpU ved Ida Gårseth Hov leserinnlegg på trykk i Nordlys og Harstad Tidende om oljeutvinning i Lofoten, Vesterålen og Senja. Det kommer vel ikke som en overraskelse at vi og Venstre er direkte uenige i Frps syn på disse havområdene. Det er slettes ikke gitt at et borgerlig flertall vil åpne for oljeutvinning, tvert imot kan en blågrønn regjering sørge for varig vern, slik Erna Solberg har gått langt i å antyde. Venstre har stoppet oljeutvinning i LoVeSe før, og det skal vi gjøre igjen. Det betyr noe om regjeringen etter valget er blåblå eller blågrønn. ”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Oljesølet etter eksplosjonen på dypvannsriggen Deepwater Horizon

Foto: Aftenposten.no

“Frp vil styrke olje- og gassektoren med en verdiskapningspakke, skriver FpU. Hvis det er noen næringer som har behov for styrking og vekstpakker, er det faktisk næringslivet på fastlandet. Todelingen av norsk økonomi vil bare øke hvis vi fokuserer ensidig på petroleumsindustriens fortreffelighet, som Frp ser ut til å gjøre. Målsetningen må tvert imot være å få fastlandsindustrien til å være konkurransedyktig, og finne andre ting vi kan leve av utover oljen.

Lofoten, Vesterålen og Senja er sårbare havområder. Fire av verdens ti største fiskebestander gyter her, og utslipp i havet ville lett ført til en miljøkatastrofe. Sokkelen i området er liten og nære land, og dermed er effektene av et utslipp enda større enn det som ville vært tilfellet hvis plattformene lå enda lenger ut til havs. Dette er fakta vi ikke kan overse. Statoil kunne nylig rapportere om 20 000 tonn CO2 og 3 tonn kjemikalier som ble sluppet ut ved en feil, uten å rapportere dette til myndighetene. Uhell kan skje, det er en risiko vi tar ved å utnytte og forvalte naturressursene våre, men det må finnes et punkt hvor vi innser at vi risikerer for mye. Det er ikke fornuftig å gamble med livsgrunnlaget til verdens største torskestamme. Hvis vi ikke har råd til å gi Lofoten og Vesterålen vern mot oljeboring og mulige miljøødeleggelser, hva er det da igjen å verne? Er oljeutvinning så hellig for Frp og FpU?

Økt oljeutvinning gir økte klimagassutslipp. Skal vi mene noe med å kutte klimagassutslipp, må vi ta tyren ved hornene og prioritere. Vi må prioritere mellom hvilken olje og gass vi tar opp fra havbunnen. Det er korttenkt å bruke opp petroleumsressursene utenfor norskekysten i løpet av to generasjoner, når vi vet at 3/4 av verdens oppdagede olje må bli liggende om den globale middeltemperaturen ikke skal stige med over to grader. Om Norge ikke evner å si stopp ved oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja så har vi ingen troverdighet i klimasaken. Frp er på lag med fremtiden, skriver Hov, men fremtiden vil aldri tilgi oss hvis vi ikke gjør noe nå. Fremtiden er å satse på ny, grønn industri fremfor grått petroleum. Om fire generasjoner tror jeg mine tippoldebarn ville vært mer glade for det enn for Frps og FpUs oljedrøm.”

Erik Iversen
leder Troms Unge Venstre