Ja til søndagsåpne butikker i Bergen

Mens langt mindre steder enn Bergen holder søndagsåpent, må turistene i Bergen nøye seg med krimskrams og soft-is med tutti frutti, skriver Mathias Fischer i Bergens Tidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Mathias Fischer

Foto: Jin Sigve Mæland

Vi trenger det ikke. Vi har godt av en dag uten å handle. Vi har nok stress resten av uken. Vi må holde hviledagen hellig. Vi må ha en dag der familien kan samles. Det er galskap. Det vil gå ut over folkehelsen, for i helgene må folk gå på tur, sier Knut Arild Hareide. Eller enda bedre, som en stortingskandidat fra KrF skrev: Forslaget om søndagsåpne butikker er et angrep på et av de viktigste sosiale og kulturelle goder vi har.

Miste arbeidskraft
SV-statsråd Kristin Halvorsen toppet det hele da hun rykket ut og advarte mot søndagsåpne butikker fordi hvis vi skaper flere arbeidsplasser, så vil vi miste arbeidskraft som trengs i eldreomsorgen. Det er ikke måte på hvor brutale og antikristelige vi er. Den eneste grunnen er at vi ønsker å oppheve det kunstige skillet mellom 100 kvadratmeter og 101 kvadratmeter.

Venstre mener at åpningstider skal avgjøres lokalt. I dag er det muligheter for «turiststeder» å søke staten om unntak fra regelen. Alle vet jo at cruiseturister ikke bryr seg om helligdager og ansatte på turiststeder ikke har behov for hvile. 100 steder i landet har fått et slikt unntak. Både Bergen og Oslo har søkt om status som turiststed, men har fått avslag.

Softis og suvenir
Derimot har Næroset, Tingnes og Helgøya fått innvilget unntak. Holdningen til staten er åpenbar: I Nes har de behov for å handle og jobbe, mens turister i Bergen kun trenger softis og suvenirer. Forstå det den som vil.

Mens lokale folkevalgte i de to største byene ønsker å tillate søndagsåpne butikker, er det andre kommuner som ikke ønsker det. Det er helt greit. Det er lokale variasjoner i behov og kultur. Akkurat derfor bør det være kommunene som avgjør, ikke staten. Mens Høyre og Frp ønsker å oppheve forbudet nasjonalt, har Venstre tillit til lokalpolitikerne.

Butikkhyller

Foto: H. Bast

Bra for studenter
Et stadig tilbakevendende argument mot søndagsåpne butikker er at de ansatte ikke ønsker det. Samtidig ser man at studentene aldri har fått mindre i studiestøtte. Jeg har ennå ikke møtt en student som ikke kunne tenke seg å jobbe på søndager. Hovedsakelig vil én ekstra åpningsdag bety at deltidsansatte kan jobbe flere timer i uken. Det er alle tjent med.

Nei, dette er ingen viktig sak. Men det er en prinsippsak. Du skal få lov til å velge selv når du ønsker å handle. Selvsagt kan du kjøpe søndagsmiddagen på lørdag formiddag, men det trenger du ikke tvinges til.

Farge-TV
Argumentene mot søndagsåpne butikker minner om ordene som ble sagt i 1971 da Stortinget stemte for å innføre farge-TV. Vi trenger det ikke. Vi har godt av å se på TV uten farger. Vi ser nok på TV fra før av. Familien må kunne samles til å snakke. Vi må ut og gå på tur. Men om noen år vil vi nok alle sette pris på en mer fleksibel hverdag og søndagsåpne butikker.

Mathias Fischer
3. kandidat for Hordaland Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende fredag 9. august. Du kan også finne det på nett her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**