Ikke snakk ned Kongsberg sykehus

Høyre og Arbeiderpartiet krangler igjen om hvem som svikter mest når det gjelder Kongsberg sykehus. Kort oppsummert vil begge partiene legge ned Kongsberg sykehus og erstatte det med noe nokså udefinert. Venstre er uenig i dette, skriver stortingskandidat Rebekka Borsch i Laagendalsposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stortingskandidat Rebekka Borsch.

Foto: privat

Selvsagt er det bra at Buskerud skal få et nytt og moderne områdesykehus i Drammen, men dette trenger ikke gå på bekostning av det eksisterende lokalsykehuset på Kongsberg. Tvert om. Kongsberg sykehus har allerede i dag en viktig funksjon når det gjelder å avlaste Drammen sykehus. Dette gjelder øyeblikkelig hjelp ved for eksempel bruddskader, det gjelder medikamentell behandling av kreftpasienter, postoperativ smertebehandling, behandling for slag, det gjelder ortopedi.

Kongsberg er blant de sykehusene som gjør det faglig svært bra på blant annet slagbehandling og ortopedi. De kan vise til topp resultater og lav infeksjonsrate, og de har ledig kapasitet. Men dette utnyttes ikke fullt ut, blant annet fordi andre sykehus heller vil holde på "lønnsomme" pasienter. Om fritt sykehusvalg hadde fungert etter planen, hadde Kongsberg sykehus kunnet hjelpe enda flere pasienter som i dag venter i kø andre steder.

Dette viser tydelig at det er behov for lokalsykehuset på Kongsberg. Ikke bare fordi det gir rask og god hjelp til nærmere 50.000 mennesker, men også fordi det utgjør et fagmiljø med spisskompetanse som yter spesialisthelsetjenester på høyt nivå.

Sykehuskorridor

Foto: © Lucian Coman | Dreamstime.com

Ta slagpasienter — her er Kongsberg best i hele Vestre Viken. Hvert minutt teller ved slag, så nærhet er særdeles viktig for en vellykket behandling. Dette kan ikke utvidet luftambulanse veie opp for. Videre scorer Kongsberg sykehus høyt når det gjelder samhandling med kommunene, her finnes det nesten ikke problemer med utskrivningsklare pasienter. Alt dette viser at Kongsberg lokalsykehus er av stor betydning for helsetilbudet i og rundt Kongsberg og dermed en sentral brikke for videre utvikling av regionen.

Men dette snakker ikke Ap om. Det passer ikke inn i bildet deres av at Kongsberg lokalsykehus skal avvikles. De snakker heller ned Kongsberg sykehus og påstår at dette kun handler om kvalitet på behandlingen. Men det handler nok vel så mye om Aps trang til sentralisering og om en misforstått oppfatning av at store enheter gir økonomisk besparing. Noe som har vist seg å være feil, se bare til Ahus i Oslo.

Venstre er klare i sitt standpunkt: Vi ønsker å opprettholde fullverdige lokalsykehus både i Ringerike og på Kongsberg. Begge sykehusene oppfyller en viktig funksjon, og begge trengs enda mer i fremtiden siden befolkningen i fylket vårt øker. Dessuten ønsker Venstre å bruke lokalsykehus i enda større grad til å avlaste områdesykehus på utvalgte spesialisthelsetjenester. Det viktigste spørsmålet er hvordan vi sikrer et trygt helsetilbud i folks nærmiljø samtidig som vi sikrer topp moderne behandling. Svaret er kombinasjonen av fortsatt gode lokalsykehus nytt områdesykehus i Drammen.

Rebekka Borsch, stortingskandidat Buskerud Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**