Kartlegging av elevens kunnskaper og ferdigheter i første klasse, ved overgang mellom barnetrinn og ungdomstrinn samt ved oppstart i videregående skole, er nødvendig for at skolen skal få muligheten til å gi elevene relevant oppfølging. Det er avgjørende at skoleledere og lærere har innsikt i hvordan nasjonale prøver og andre kartleggingsprøver skal tolkes, og hvordan de kan brukes i det pedagogiske arbeidet. Venstre mener det er riktig å ha åpenhet om resultatene på de nasjonale prøvene.
Venstre vil videreutvikle arbeidet med «vurdering for læring» på alle trinn i grunnskolen og videregående opplæring. Gjennom å styrke vurderingsarbeidet i skolen vil elever og lærere bli bevisst på elevens progresjon, styrker og svakheter. Derfor ønsker ikke Venstre karakterer på barnetrinnet.
Venstre vil:
Bruke resultatene fra nasjonale prøver til å kartlegge elevenes forutsetninger og behov for tilrettelagt opplæring.
Fortsette å videreutvikle de nasjonale kartleggingsprøvene som et verktøy for å gi tilpasset opplæring.
Ha åpenhet om resultatet av nasjonale prøver på en måte som gjør at skolenes resultater og utvikling ses i en større sammenheng.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).