Vurdering og kartlegging

Gode rutiner for vurdering og kartlegging er viktig for å tilpasse opplæringen til hver enkelt elev og for å utvikle skolen som kunnskapsinstitusjon. Venstre vil at nasjonale prøver og tester først og fremst skal brukes til å sette mål for opplæringen, og disse må følges opp i lærernes arbeid med å tilpasse opplæringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Kartlegging av elevens kunnskaper og ferdigheter i første klasse, ved overgang mellom barnetrinn og ungdomstrinn samt ved oppstart i videregående skole, er nødvendig for at skolen skal få muligheten til å gi elevene relevant oppfølging. Det er avgjørende at skoleledere og lærere har innsikt i hvordan nasjonale prøver og andre kartleggingsprøver skal tolkes, og hvordan de kan brukes i det pedagogiske arbeidet. Venstre mener det er riktig å ha åpenhet om resultatene på de nasjonale prøvene.

Venstre vil videreutvikle arbeidet med «vurdering for læring» på alle trinn i grunnskolen og videregående opplæring. Gjennom å styrke vurderingsarbeidet i skolen vil elever og lærere bli bevisst på elevens progresjon, styrker og svakheter. Derfor ønsker ikke Venstre karakterer på barnetrinnet.

Venstre vil:
•Bruke resultatene fra nasjonale prøver til å kartlegge elevenes forutsetninger og behov for tilrettelagt opplæring.
•Fortsette å videreutvikle de nasjonale kartleggingsprøvene som et verktøy for å gi tilpasset opplæring.
•Ha åpenhet om resultatet av nasjonale prøver på en måte som gjør at skolenes resultater og utvikling ses i en større sammenheng.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**