Venstre er det liberale partiet i Norge

Som første partileder ut startet Trine Skei Grande i går Litteraturhusets foredragsserie «Under en høyere himmel». Litteraturhuset har invitert partilederne til å holde hvert sitt foredrag om ideologi og visjoner for framtida. Første kvinne ut var Venstres leder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande holde foredrag om Venstres visjoner.

Foto: Bård Ek

Litteraturhuset har utfordret partilederne til å holde et foredrag som tar utgangspunkt i følgende tre spørsmål:

Hvordan ser du ditt parti i lys av de politiske og ideologiske tradisjonene fra det tjuende århundre?
Hvilket samfunn ønsker ditt parti å skape?
Hvordan ser Norge ut om ti år dersom ditt parti får styre alene?

Trine Skei Grande:

Liberal politikk kombinerer personlig frihet med ansvar for fellesskapet og hverandre. Venstre har en sterk tro på menneskets skaperevne, kreativitet og ansvarsfølelse.

Mennesker som gis frihet er best i stand til å ta ansvar for seg selv, sine medmennesker og livsgrunnlaget til våre etterkommere.

Reell frihet handler om alles like muligheter til å ta del i samfunnet som selvstendige og opplyste borgere. Derfor er satsing på kunnskap og skole Venstres viktigste sak ved dette valget. Kunnskap er en helt avgjørende forutsetning for å sette folk i stand til å realisere sin egen frihet. Derfor mener vi at kunnskapsrike og gode lærere er den beste måten å sikre at barn og ungdom vokser opp til å bli frie og selvstendige individer.

Frihet og ansvar henger sammen og er gjensidig avhengig av hverandre. Økende økonomisk frihet i dag må ikke bli ufrihet for neste generasjon. Vår frihet kan ikke frikobles fra ansvaret for dem som kommer etter oss.

Derfor tar liberal politikk utgangspunkt i det enkelte menneskets behov for frihet og vilje til å ta ansvar. Alle skal ha mulighet til å bruke sine evner til beste for seg selv og samfunnet. Systemene skal tjene menneskene, ikke omvendt. Derfor setter Venstre folk først.

Se video av Trine Skei Grande som forteller om Venstres ideologi og visjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**