Veibygging og trafikksikkerhet

Venstre mener gode veier er viktig for trygg og god fremkommelighet. Venstre vil prioritere opprusting av stamveinettet på Vestlandet, som er en forutsetning for bedre fremkommelighet, mer verdiskaping og kortere reisetid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Vi må sikre god fremkommelighet i de delene av landet der bil er eneste alternativ. Venstre vil prioritere vedlikehold, veisikkerhet og hensiktsmessig infrastruktur i de områdene som er avhengige av transport på vei, ikke minst av hensyn til næringsliv og næringsutvikling.

De fleste ulykker i trafikken skyldes rus, høy fart, trøtthet og dårlige trafikkferdigheter. Det er derfor viktig å påvirke bilisters holdninger slik at kunnskap og forståelse om risikofylt kjøring øker. For å få ned tallet på antall drepte og skadede i trafikken, er det nødvendig å innrette transportsystemet slik at det fremmer trafikksikker atferd og samtidig beskytter mot fatale konsekvenser av farlig kjøring. Venstre vil ha økt satsing på tiltak som forhindrer ras, møteulykker, utforkjøringer og påkjørsler av fotgjengere og syklister.

Venstre vil:
•Prioritere en forsert utbygging av en ferjefri kyststamvei E39 mellom Kristiansand-Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim og tilgrensende veinett.
•Utbedre gjenværende flaskehalser og dårlige partier på E6 Trondheim – Fauske – Alta – Kirkenes.
•Bidra til prosjektfinansiering av helhetlige veipakker som sikrer næringslivets behov gjennom offentlig-privat samarbeid (OPS), spleiselag som inkluderer næringslivsbidrag og brukerbetaling i tillegg til statlige bevilgninger.
•Bedre vedlikehold av veinettet, med prioritering av de mest trafikkerte områdene.
•Øke bruken av midtrekkverk på ulykkesutsatte to- og trefeltsveier.
•Øke kontrollaktiviteten og ha mer politi langs veiene.
•Utarbeide en offentlig kvalitetsportal for trafikkskoler for å sikre seriøse aktører i bransjen.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**