Befolkningsutviklingen krever at vi prioriterer kollektive løsninger. All trafikkvekst i og rundt de store byene skal tas av jernbane, sykkel, gange og kollektiv. Venstre vil øke statens tilskudd for å sikre gode kollektivløsninger.
Samtidig må vi sikre god fremkommelighet i de delene av landet der bil er eneste alternativ. Venstre vil prioritere vedlikehold, veisikkerhet og hensiktsmessig infrastruktur i de områdene som er avhengige av transport på vei, ikke minst av hensyn til næringsliv og næringsutvikling.
Venstre vil satse på et nytt og effektivt jernbanenett rundt og mellom de store byene. Vi vil bygge ut et nytt og miljøvennlig jernbanenett i løpet av de neste tjue årene: Først nye dobbeltspor rundt våre største byer, deretter nye linjer mellom landsdelene. For Venstre er bygging av Intercity-triangelet det viktigste samferdselsprosjektet for neste stortingsperiode.
Venstre vil bygge ut helhetlige transportløsninger for godstransport innenlands og ut av Norge, slik at vei, sjø og bane kombineres på mest mulig kostnadseffektiv, energi- og miljøvennlig måte. Nye transportruter til havs, økt mineralutvinning og eksisterende utfordringer knyttet til godstransport gir behov for nye og miljøvennlige transportløsninger i nord. Derfor vil Venstre være en pådriver for nye transportløsninger i Nord-Norge i samarbeid med våre naboland.
Les også:
Transport og klima
Kollektivtransport
Jernbane
Syklister og fotgjengere
Veibygging og trafikksikkerhet
Luftfart
Sjøfart
Samferdselsfinansiering og -planlegging
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).