Transport og klima

Venstre vil at Norge skal utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. Fremtidig trafikkvekst i og rundt de store byene må tas av jernbane, kollektiv, sykkel og gange.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Godstransport må overføres fra vei til sjø og bane. Fossilt drivstoff må erstattes av elektrisitet og andre rene energiformer. Tettsteder og byer må bygges omkring kollektivknutepunktene slik at behovet for å eie og kjøre bil reduseres, og slik at flere kanbenytte seg av klimavennlige transportløsninger.

Venstre vil:
•Stimulere til videre elektrifisering av veitransporten ved å beholde dagens avgifts-, moms- og bompengefritak for el- og hydrogenbiler.
•Fjerne moms på leasing av nullutslippsbiler og batterier.
•Øke bevilgningene til videreutvikling av teknologi for å fremme andregenerasjons biodrivstoff.
•Styrke Transnova for økt utbygging av infrastruktur for fornybare drivstoff som elektrisitet, hydrogen og bærekraftig biodrivstoff.
•Opprette flere ladestasjoner for el-biler, og opprette et hurtigladeprosjekt for strekningene mellom de store norske byene.
•Utvide hydrogensatsingen slik at Norge kan ligge i front på anvendelse av hydrogen som energibærer i transportsektoren.
•Øke omsetningspåbudet for biodrivstoff fra 5 prosent i dag til 10 prosent innen 2020.
•Endre engangsavgiften for biler ved å øke CO2-komponenten på bekostning av vekt og effekt.
•Jobbe for at kollektivtransporten går på klimavennlig drivstoff.
•Fjerne unntak fra CO2-avgift innen transportsektoren.
•Stille strenge miljøkrav i nye ferge- og hurtigbåtkonsesjoner og anbud.
•Redusere utslipp fra skipsfart ved å legge til rette for strømforsyning fra land i havner og bygge ut infrastruktur for LNG-drift (naturgass) av skip.
•Innføre en grønn flyavgift.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**