Samferdselsfinansiering og samferdselsplanlegging

For å realisere store infrastrukturprosjekter må vi finne nye måter å planlegge, finansiere og gjennomføre utbyggingen på. Det er behov for betydelig økte bevilgninger, mer forutsigbar finansiering og utbygging av lengre strekninger av gangen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ved å organisere utbyggingen riktig, kan vi få mer ut av hver investerte krone. Det gir økonomiske besparelser, bedre fremdrift og større sannsynlighet for fullføring innen tidsrammen. Venstre vil ha økt bruk av finansieringsmodeller som flerårige budsjetteringer, offentlig-privat samarbeid (OPS) og statsgaranterte obligasjoner, samt gjennomføringsmodeller som totalentreprise. Det bør også åpnes for økt bruk av statlig plan.

Venstre vil etablere prosjektorganisasjoner i form av statlige utbyggingsselskap med helhetlig ansvar for planlegging og fullføring av store infrastrukturprosjekter, spesielt for jernbanen. Utbyggingsselskapene bør ha forpliktende tidsplaner for fullføring av ulike planprosesser og utbygginger.

Venstre ønsker å jobbe for at vi skal tiltrekke oss utenlandske entreprenører for å avlaste norsk anleggsbransje, hindre kostnadsvekst og sikre større konkurranse.

Venstre vil:
•Opprette en egen prosjektorganisasjon for gjennomføring av Intercity-prosjektet og videre satsing for høyhastighetsbaner som kan knytte sammen de store byene i Sør-Norge.
•Innføre en obligasjonsmodell for å finansiere store infrastrukturprosjekter. Prosjektselskapene skal kunne utløse obligasjoner til enkeltpersoner, bedrifter, livselskaper, investorer og pensjonskasser.
•Utrede muligheten for lokal medfinansiering av store infrastrukturprosjekter, som parkeringsavgift, drivstoffavgift, veiprising og bompenger.
•Åpne for økt bruk av statlig regulering for de store utbyggingsprosjektene.
•Vurdere å dele opp statsbudsjettprosessen i årlige driftsbudsjett og flerårige investeringsbudsjett.
•Skille ut Rom Eiendom AS fra NSB mot kompensasjon for inntektsbortfallet og bruke selskapets aktiva strategisk for å realisere areal- og transportpolitiske målsettinger og finansiere jernbaneutbygging.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime