Ny kurs

Mye fungerer godt i Norge. Men handlingsrommet har ikke blitt brukt godt nok, og det er på tide med en ny kurs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi er inne i en tid der vi har hatt stor økonomisk vekst i en rekke år, noe som har gitt mange økt levestandard. De gode tidene har også gitt et politisk handlingsrom til å rette opp sosial ulikhet og gjøre investeringer for fremtiden. Dessverre har ikke dette handlingsrommet blitt brukt godt nok. Det er derfor på tide med en ny kurs.

Vi vil møte mange nye og store utfordringer i årene som kommer, både nasjonalt og internasjonalt. I Norge handler det først og fremst om å unngå en todeling av norsk økonomi hvor all oljerelatert næringsvirksomhet går svært godt, mens det er lite innovasjon, nyskaping og investeringer i andre næringer. Derfor må vi i de neste fire årene rette mer av innsatsen og virkemidlene mot den delen av norsk næringsliv som ikke er relatert til olje. Og det handler om å møte utfordringene en eldre befolkning medfører. Når befolkningen endrer seg og folks forventninger til enda bedre helse- og sosialtjenester øker, må vi omstille oss og skape nye løsninger i velferdsstaten. Alternativene er mindre velferd eller økt skattenivå.

Internasjonalt handler utfordringene om å møte en klimakrise som kan påføre jordkloden ubotelig skade om vi ikke omstiller oss i mer miljøvennlig retning. Det handler også om kampen om kompetent arbeidskraft, og om å gjøre Norge robust overfor den økonomiske usikkerheten som preger Europa og som også kan ramme Norge.

Disse utfordringene krever klare prioriteringer. Venstre har vist gjennom våre alternative statsbudsjett de siste årene at vi prioriterer milliardsatsinger på både skole/utdanning, fattigdomsbekjempelse, innovasjon og næringsliv og miljø- og klimatiltak. Det har vi gjort innenfor de samme økonomiske rammene som regjeringen forholder seg til.

I de neste fire årene vil Venstre føre en grønn, liberal og varm politikk med et kraftig løft for utdanning, miljø og nyskaping, og der vi skaper et velferdssamfunn med rom for alle, men som prioriterer dem som har bruk for fellesskapets hjelp og støtte aller mest. Vi vil prioritere framtidsrettede investeringer som både gir økt frihet og et mer inkluderende fellesskap.

Venstres forslag til prioriteringer og satsinger slik de framkommer i dette programmet er basert på at det økonomiske handlingsrommet de kommende fire årene er om lag det samme som det har vært de siste åtte årene. Med en slik utvikling vil det være mulig å gjennomføre de reformer og satsinger Venstre går til valg på.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime