Næringsliv

Et mangfoldig og nyskapende næringsliv er avgjørende for at vi skal kunne opprettholde og utvikle velferdssamfunnet i en stadig mer globalisert økonomi. For å sikre næringslivet internasjonal konkurransekraft vil Venstre føre en økonomisk politikk som støtter opp under konkurranseevnen for eksportrettede næringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kjernen i Venstres næringspolitikk er gode generelle rammevilkår for alle deler av næringslivet. Da trenger vi en målrettet innsats for utvikling av flere kunnskapsbedrifter gjennom utdanning, forskning og nyskaping, vi må sørge for bedre tilgang på risikokapital samt bedre sosiale rettigheter for dem som vil skape en arbeidsplass for seg selv og flere. Det er et selvstendig mål for Venstre at flere starter egen bedrift og at flere bestemmer over egen arbeidsdag. I tillegg er det viktig for maktspredning i økonomi og samfunn å ha mange selvstendig næringsdrivende og et mangfold av små bedrifter.

En liberal og fremtidsrettet næringspolitikk handler også om et mer fleksibelt arbeidsliv, mindre byråkratisk arbeidsinnvandring og et skattesystem som stimulerer til arbeid, til investering i gode ideer og til mer miljøvennlig adferd. Venstre vil derfor endre beskatningen slik at det blir mindre skatt på arbeid og mer skatt på forbruk og miljøskadelig atferd.

Les også:
Innovasjon og gründere
Forenkling for næringslivet
Eierskap
Åpen og fri konkurranse
Tjenestebaserte næringer
Olje og gass
Fornybar energi
En moderne industripolitikk
Landbruk
Fiskeri
Havbruk
Maritime næringer
Reiseliv
Mineralutvinning
Vann som næring
Arbeidsliv

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime