Et viktig grunnlag for å opprettholde og videreutvikle en sterk maritim sektor er at norske skip eies og drives fra Norge.
Venstre ser positivt på at bedrifter fra maritim sektor etablerer næringsklynger i flere deler av landet. Dette vil på sikt kunne være et viktig bidrag til teknologiutvikling på mange ulike områder innenfor nærings- og samfunnslivet.
Som et resultat av at offshorenæringen er blitt mer internasjonal og i tillegg mer teknisk avansert skapes det nå etterspørsel etter mer fagutdannet arbeidskraft. Utdanningssektoren må fange opp denne utviklingen, etablere utdanningsplasser og utvikle innhold og kvalitet i opplæringen.
Venstre vil doble mengden gods som transporteres på sjø og bane innen 2020 og halvere sjøtransportens utslipp.
Venstre vil:
Styrke forskningen på navigasjon, kommunikasjon og maritim sikkerhet spesielt rettet inn mot ferdsel i nordområdene.
Styrke de maritime kunnskaps- og utdanningsmiljøene innenfor sektoren.
Satse på sjøtransport blant annet gjennom økte bevilgninger til havner og farleder, en særskilt prosjektfinansiering av Stad skipstunnel og innføring av nye virkemidler for utvikling og innfasing av lavutslippsfartøy.
Redusere havneavgiftene og endre avgiftssystemet for godstransport slik at miljøtilpasset sjøtransport belønnes.
Stille krav om lav- eller nullutslippsferjer i nye ferjekonsesjoner.
Igangsette planlegging og prosjektering av terminaler for effektiv omlasting mellom skip og jernbane.
Sørge for landstrøm i havner der det er stor trafikk med transport- og cruiseskip.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).