I tillegg til å gi solid faglig kompetanse, må utdanningsinstitusjonene også gi lærerstudentene god innsikt i ulike hjelpemidler som i dag brukes i skolen, som digitale verktøy og nasjonale prøver.
Venstre vil opprettholde en differensiert grunnskolelærerutdanning rettet mot 1. til 7. trinn og 5. til 10. trinn. Det er et behov for å heve kvaliteten på den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU), både den ettårige og den integrerte lærerutdanningen for 8.-13. trinn. Venstre vil at PPU-utdanningen i hovedsak skal forbeholdes studenter som har avsluttet mastergrad.
Dyktige og motiverte lærere er nøkkelen til en god skole. Venstre vil gi lærere både rett og plikt til å fornye og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse. Vi vil derfor ha et kraftig løft i ordningen som gir alle lærere mulighet til å gjennomføre en formell videreutdanning. Vi vil også gjøre det økonomisk attraktivt for mastergradsutdannede å jobbe som lærer ved å redusere studiegjeld eller etablere en særskilt stipendordning.
Venstre vil:
Igangsette en full gjennomgang av lærernes arbeidssituasjon for å redusere skolebyråkratiet.
Videreføre nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre mange nok lærere.
Innføre fagkrav i alle enkeltfag for å undervise; fra og med ungdomstrinnet skal alle nytilsatte lærere ha 60 studiepoeng eller tilsvarende realkompetanse i faget de underviser i.
Øke opptakskravene på grunnskolelærerutdanningen ved å ha krav om karakteren 4 eller bedre i norsk og matematikk for å sikre at alle lærerstudenter har tilstrekkelig kompetanse i de grunnleggende ferdighetene.
Utvide grunnskolelærerutdanningen til en femårig mastergrad slik at det blir rom for mer praksis og mer faglig fordypning.
Bygge ut ordningen med systematisk videreutdanning for lærere ansatt i grunnskole og videregående skole.
Innføre en sertifiseringsordning for lærere i samråd med berørte parter i skolesektorensom skal sees i sammenheng med rett og plikt til kompetanseheving.
Iverksette tiltak som sikrer rekruttering av lærere med samisk språkkompetanse.
Sikre at alle nytilsatte lærere omfattes av en veiledningsordning.
Sikre at nyutdannede lærere har digital kompetanse til å bruke IKT pedagogisk i læringsarbeidet.
Innføre målrettede seniortiltaksom for eksempel bonuser eller redusert arbeidstid for å beholde verdifull kompetanse i skolen.
Innføre systematisk evaluering av undervisningen slik at lærere kan få tilbakemelding på sitt arbeid.
Opprette flere studieplasser og heve kvaliteten ved praktisk-pedagogisk utdanning slik at flere studenter med høy fagkompetanse får muligheten til å bli lærere.
At rektor og øvrig ledelse skal få utdanning i skoleledelse.
Utvikle flere karriereveier i skolen og legge til rette for en gjennomgang og modernisering av stillingskategoriene for undervisningspersonell slik at disse bedre reflekterer kompetanse.
Igangsette tiltak for å øke antallet doktorgradsutdannede i undervisningsstillinger i grunnopplæringen.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).