Helse og etikk

Venstre mener at spørsmål om liv og død berører noe av det innerste i menneskene. Derfor er det den enkelte borger som i stor grad selv må velge sin retning, så lenge det ikke går på bekostning av andres liv og velferd. Et mangfoldig samfunn må derfor gi den enkelte størst mulig frihet innenfor en ramme fastsatt av samfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Raskt voksende kunnskap og muligheter stiller samfunnet overfor nye og vanskelige etiske valg. Bioteknologi er blitt et område hvor sterke kapitalkrefter har store interesser, og der møtet mellom fremtidsoptimisme og føre-var-tenkning skaper store utfordringer.

Medisinsk forskning og fremskritt gir oss stadig nye behandlingsmuligheter. Pasientorganisasjoner og berørte enkeltmennesker har store forventninger til medisinske fremskritt i behandlingen av alvorlige sykdommer, for eksempel gjennom stamcelleforskning. Samtidig skal vi være på vakt mot tendenser til å skape det perfekte menneskeliv. Alle mennesker er likeverdige, uansett genetisk utrustning.

Venstre vil:
•Legge til grunn føre-var-prinsippet i spørsmål der konsekvensene for liv og helse av teknologiske fremskritt ennå ikke er tilstrekkelig kjent.

Les også:
Abort
Donasjon og befruktning

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime