Friskoler

For Venstre representerer friskolene et viktig supplement til den offentlige skolen. Friskoler kan bidra med nytenkning og gi nye erfaringer om pedagogikk og organisasjonsformer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Samtidig gir de økt valgfrihet. Ved godkjenning av friskoler skal livssyn, alternativ pedagogikk eller kvalitet legges til grunn.

Friskoler skal være tilgjengelige uavhengig av foreldrenes økonomi. Venstre vil derfor øke den offentlige finansieringen av friskolene. Friskoler skal ikke ha anledning til å generere fortjeneste til eierne gjennom direkte eller indirekte utbytte, og det må settes klare grenser for hvor mye skolepenger den enkelte elev skal betale.

Venstre vil:
•Tillate etablering av friskoler uten religiøst eller alternativt pedagogisk grunnlag.
•Øke den offentlige finansieringen av friskoler til 90 %, samt dekning av kapitalkostnader.
•Etablere et regelverk som ikke gir anledning til å ta ut direkte eller indirekte utbytte fra friskoler som har offentlig finansiering, og som gir fylker og kommuner kontroll med etableringen av antall nye skoleplasser.
•Fjerne bestemmelsen om at friskoler automatisk mister statlig støtte ved en elevs ubegrunnede fravær ut over 20 dager, til tross for at skolen har et fortsatt ansvar for vedkommende elev.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime