Fremtid

Friheten vi opplever i dag skal også komme fremtidige generasjoner til gode. Da må vi satse på miljø- og klimavennlige løsninger i alle deler av samfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det krever at vi legger til rette for mer innovasjon og nyskaping i næringslivet slik at det økonomiske fundamentet for fremtidens velferdssamfunn er solid. Og for å sikre velferd, miljø, demokrati og et nyskapende næringsliv er det nødvendig å øke satsingen på forskning.

Norges velstandsutvikling er drevet av utvinning og forbrenning av fossil energi: kull, olje og gass. Verdens forbruk av fossil energi er i ferd med å endre klimaet på jorda dramatisk. Klimakrisen kan løses ved hjelp av energi fra vann, vind, skog og hav. Norge har et særlig ansvar for å gå i bresjen for utvikling av nye, miljøvennlige energiløsninger. Venstre vil at Norge skal bli et klimavennlig samfunn drevet av fornybar energi. Dette vil skape nye arbeidsplasser og en bærekraftig økonomisk vekst. Samtidig må vi investere kraftig i klimavennlige transportløsninger i og mellom byer og tettbygde strøk. Venstre vil endre skattleggingen, med mindre skatt på arbeid og mer skatt på forbruk og miljøfiendtlig aktivitet. Da gjør vi det også enkelt og lønnsomt å leve mer miljøvennlig og ta miljøvennlige valg i hverdagen. Slik kan vi sikre våre barn og barnebarn en trygg og ren fremtid.

Venstre vil gjøre det lettere for dem som vil skape en arbeidsplass for seg selv og andre. Arbeidslivet må bli mer dynamisk og nyskapende og samtidig mer inkluderende. Forenkling og enklere kommunikasjon med det offentlige, bedre velferdsordninger, redusert skatt på arbeid, lettere kapitaltilgang for gründere og tilrettelegging for et konkurransedyktig privat eierskap i norske bedrifter er viktige deler av dette arbeidet.

Les også:
Frihet
Fellesskap

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime