Fellesskap

Fellesskap bygges nedenfra av mennesker og et mangfold av institusjoner, både offentlige, kommersielle og ideelle. Vår viktigste fellesskapsinstitusjon er skolen, som er med på å legge grunnlaget for dannelse, kulturforståelse og samhold i resten av samfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sammen har vi skapt et velferdssamfunn som gir verdighet og sikkerhet for alle borgere, men som stadig må forbedres. Å sikre gode fellesskapsløsninger ligger til grunn for Venstres politikk, fra skatte- og finanspolitikken til klimapolitikken og internasjonal politikk.

Det er et gode at levealderen øker og at flere og flere sykdommer kan behandles. Samtidig innebærer dette at velferdssamfunnet står foran store utfordringer, blant annet fordi det fremover vil bli flere som trenger pleie og færre til å gi pleie. Venstres løsning er å skape rom for individuelle valg, jobbe smartere, ta i bruk teknologiske hjelpemidler i omsorgen, slippe til frivillige og foreta nødvendige prioriteringer av ressursene. Nærhet til brukerne gir større mulighet for den enkelte til å påvirke tjenesteinnholdet, og til å tilrettelegge for frivillig innsats i samarbeid med det offentlige. I et liberalt velferdssamfunn er det samspillet mellom stat, kommuner, frivillige fellesskap og den enkeltes ansvar for sine nærmeste som skaper trygghet og gode tjenestetilbud.

Venstre vil derfor at flere offentlige oppgaver blir desentralisert fra staten til større kommuner med mer ansvar enn dagens, spesielt innen velferdstjenester og helsevesen. Dette krever nye, sterkere kommuner som er i stand til å ta over ansvar for oppgaver som i dag er statlige og sentraliserte. En desentralisering av statlig makt skal styrke de lokale fellesskapene.

Les også:
Frihet
Fremtid

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime