Barnehagen

Venstre vil sikre full barnehagedekning samtidig som vi styrker kvaliteten og valgmulighetene i tilbudet. Vi mener at gode fagfolk skaper den gode barnehagen der barn stimuleres til utvikling av sosiale ferdigheter, læring og glede.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er derfor nødvendig å sørge for økt rekruttering av utdannede førskolelærere og andre medarbeidere med relevant fagkompetanse, samtidig som alle ansatte får gode muligheter for etter- og videreutdanning. Det er en forutsetning for et godt og trygt barnehagetilbud at bemanningen er tilstrekkelig. Venstre vil derfor vurdere ulike tiltak som sikrer dette.

Barn er ulike og familier har ulike behov. Derfor mener vi at barnehagetilbudet bør være fleksibelt når det gjelder innhold og åpningstider, samtidig som det må være begrensninger i det enkelte barns oppholdstid.

Språk er nøkkelen til like muligheter i skolen og samfunnet. Venstre vil la læring og språkutvikling få en større plass i barnehagene. Dette gjelder også samisk språk for den samiske befolkningen. Vi ser det som viktig at barnehagene har god tilgang til spesialpedagogisk kompetanse og samisk språkkompetanse i de områdene hvor det er aktuelt. Det må gis mulighet for gratis kjernetid til barn med behov for ekstra opplæring i norsk eller samisk.

Venstre vil:
•Sikre full barnehagedekning, også for barn født etter 1. september, gjennom to årlige opptak.
•Ha rekrutteringskampanjer og opptrappingsplaner for å sikre nok pedagogisk personell i barnehagen.
•Sikre samiskspråklig personell i samiske områder, og sørge for at samisk språk og kultur har en sentral plass i den samiske barnehagen.
•Ha som målsetting at 50 prosent av de ansatte i barnehager skal ha relevant utdanning.
•Opprette et kvalifiseringsprogram for ufaglærte i barnehagene.
•Gi kommunene ansvar for å fastsette og differensiere barnehageprisene gjennom å avvikle maksprisordningen. Dette vil også gi større mulighet for gratis barnehageplasser til barn av foreldre med de laveste inntektene.
•Gi gratis kjernetid til barn som har behov for ekstra norskopplæring.
•Åpne for mer fleksible åpningstider i barnehagene.
•At den enkelte barnehage skal ha frihet til å utvikle sin egenart og pedagogiske profil.
•Likestille offentlige og private eiere av barnehager når det gjelder faglige krav og offentlig finansiering.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime