Venstre på folkefest mot oljeboring i Lofoten

– At de største partiene i nord har satt som sin ambisjon å bore etter olje i gyteområdene til verdens største torskestamme vitner ikke bare om korttenkthet, men også om manglende fantasi, sier stortingskandidat Irene Dahl på folkefest mot oljeboring i LoVeSe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres stortingskandidat i Troms, Irene Dahl, deltok i helgen på folkefest mot oljeboring i Kabelvåg. Tilstede var også Venstre-leder Trine Skei Grande. Venstre vil fortsatt arbeide for å verne de verdifulle havområdene i Lofoten, Vesterålen og Senja, ofte omtalt som LoVeSe, mot oljeboring.

Irene Dahl rapporterer om en flott festdag med mange besøkende og gode argumenter mot oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

– Vi i Venstre er i mot oljeleting her, fordi alle faginstanser har advart mot et slikt inngripen i et verdifullt økologisk område. Om Norge skal ha troverdighet i kampen mot klimaendringene er vi nødt til å si stopp til noen potensielle oljefelt, og satse mer på fornybare løsninger. Det er også svært uheldig for norsk, og nordnorsk, økonomi om vi blir stadig mer oljeavhengig.

Hun fortsetter:

– At de største partiene i Troms har satt som sin ambisjon å bore etter olje i gyteområdene til verdens største torskestamme vitner ikke bare om kortsiktig planlegging, men også om manglende fantasi. Venstre er opptatt av langsiktig og bærekraftig næringsutvikling, for eksisterende næringer som turisme og fiskeri, men også bedre vilkår for nyetableringer og fornybar energi. Vår politikk for forenkling av skjemavelde og bedre økonomi i oppstartsperioden for bedrifter vil være nyttig også her nord, og så vil vi gi bedre støtteordninger til folk som vil satse miljøvennlig og fornybart.

På bildet ser du Trine Skei Grande, Ingvild Boe Hornburg og Irene Dahl som forteller om Venstres politikk for en grønn utvikling i nord. Venstre har stoppet oljevirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja før, og er innstilt på å gjøre det igjen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**