Regionen vår trenger et kollektivløft så fort som mulig, men det er absolutt ikke slik at alt ligger klart for bussvei nå, mens bybanen vil ta mye lengre tid. Ordfører Christine Sagen Helgø (H) uttalte i helgen at en bybanen kan være på plass i løpet av fem år. Det er ganske kort tid.
Rogaland Venstres førstekandidat mener at forslaget som nå er vedtatt, med en bussvei som senere kan bygges om til bybane, er feil løsning. Å legge opp til en totrinnsløsning slik regjeringen gjør er både dyrt og lite hensiktsmessig. Vi planlegger og bygger allerede i dag med bybanestandard. Derfor vil det ikke medføre noen forsinkelser at vi går i gang med å bygge bybane med en gang.
I Sandnes har de ikke bestemt seg for hvilken trasé som skal benyttes. Planene er ikke ferdig regulerte. Det vil ta tid å få dette på plass. Ap og Frp har sammen sikret flertall i fylkestinget for bussvei, men de er ikke enige om hvordan denne skal finansieres og hvilke trafikkrestriktive tiltak som skal iverksettes. Regjeringen har heller ikke bevilget penger til bussveien. Vi har ikke tid til å vente på at Ap og Frp skal bli enige om finansieringen. For å få til et kollektivløft så trenger vi konstruktive forslag nå.
Vi trenger et fremtidsrettet og miljøvennlig kollektivsystem. Derfor er jeg glad for at Høyre er så tydelige på at bybane er løsningen. Venstre er enige om at staten skal ta 50 prosent av regningen for kollektivsatsingen i storbyene. Det er et innspill som tar debatten videre. Det gir helt andre premisser enn det som forelå da fylkestinget gjorde sitt valg, sier Nybø.
Hun håper på omkamp i debatten.
Syv av ni høringsinstanser ønsket bybane. Med Venstre i regjering får de viljen sin, sier Nybø.
Les mer i Rogalands Avis artikkel her