Pappa i perm

Fedrekvoten er viktig for barns tidlige kontakt med far, med positive effekter for likestilling i hjem og arbeidsliv. Derfor er fortsatt pappapermisjon med egen fedrekvote viktig for Venstre. Maria Serafia Fjellstad, leder Harstad Venstre, hadde dette innlegget i dagens Harstad Tidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

baby

Foto: side2.no

Venstre foreslår en tredeling av permisjonen, der mor og far likestilles gjennom lik mødre- og fedrekvote. Venstres modell ivaretar mors del av permisjonen gjennom å øremerke like mange uker til mor som til far; og står dermed ikke i veien for å opprettholde den viktige ammingen og tidlige tilknytningen. Tidligere forskning viser at pappapermisjon fremmer likestilling ved at den fører til en jevnere fordeling av husarbeid mellom mor og far. I tillegg slo forskerne Andreas Kotsadam og Henning Finseraas ved Institutt for samfunnsforskning nylig fast at ordningen også har en utjevnende effekt på barna. På Island der de har en tredeling tar far ut en av tre permisjonsdager, mens fedre tar mindre enn en av ti permisjonsdager i Finland og Danmark. I Danmark fjernet de fedrekvoten i fjor, og antall fedre som tok ut permisjon falt umiddelbart.

Som småbarnsmor til to gutter har jeg hatt stor glede av permisjonstid sammen med mine barn, og samtidig enda større glede av å se pappaen nyte det samme.

Venstre mener at pappaer i permisjon tilrettelegger for samvær og nærvær med barna, på samme tid som arbeidsgivere ikke lenger vil foretrekke unge menn framfor kvinner når de ansetter. En blågrønn regjering med et sterkt Venstre er viktig for å bevare pappapermisjonen.

Maria Serafia Fjellstad, leder Harstad Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**