– Gi 16-åringene stemmerett

Ungdommens utviklingsmuligheter avgjør samfunnets framtid, mener Venstres femtekandidat Beate Marie Johnsen fra Farsund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Snowden til Lister?

I vår var jeg observatør på NM i ungt entreprenørskap. Innen gründervirksomhet kan ville idéer gi geniale resultater. Ungdommen er en stor kilde i innovativ tenking, og bør derfor bli hørt til beste for samfunnets utvikling. 12.juli holdt den afghanske jenta Malala som ble skutt på av Taliban grunnet sin bloggvirksomhet og mirakuløst overlevde, tale i FN. Hun pekte på at ett barn, én lærer, én bok og én penn kan endre verden. Den norske jenta Alexandra Letelier holdt tale rett etter Malala, og talte varmt for sin multikulturelle skolegang i Norge. Hun pekte på skolens enestående mulighet til å ansvarliggjøre unges globale ansvar. Skolen er en viktig bidragsyter og legger grunnlag for framtidig samfunnsengasjement. Et samfunn basert på åpenhet og demokrati er et godt utgangspunkt for et levende innovativt næringsliv. Derfor må skolen være en trygg arena. Barn skal inspireres til læring av dyktige pedagoger uten fordommer. Mobbing skal gis 0 toleranse. Ønsker du et innovativt samfunn med respekt for din integritet og meninger både som barn, ungdom, voksen og eldre? Engasjer deg! Bruk stemmeretten.

Beate M. Johnsen 1.kandidat Farsund Venstre 2011

Foto: Jone Nyborg

Humanitet og bærekraft
Forfatteren Elie Wiesel har skrevet flere romaner basert på egne opplevelser med Holocaust. Wiesel påpekte at likegyldigheten var sterkt medvirkende til Holocaust. Ved ikke å ta standpunkt, ikke bry seg, unngå diskusjonen; det er demokratiets største trussel. Nyhetene 8.juli dreier seg bl.a. om kattunger som hives ut av biler i fart, og andunger som reddes sammen med andemor fra strie elver. Nevnte oppslag kan være et resultat av sommer og agurktid. Men til tross for sin unnselighet, kan de få oss til å rette oppmerksomheten både mot de som handler uten mening og tanke, og de som handler med utgangspunkt i samvittighet og human bakgrunn. Humanitet vises også med å ta hensyn til dyrevelferd. De siste månedene har jeg lansert en hypotese som går på at menneskeheten sett i evolusjonens søkelys, er på ca. 3-5 års stadiet. Vi klarer ikke å samarbeide. Har du noe så skal jeg også ha det. Mener jeg at du er dum, så er du det. Vi setter oss selv i sentrum, uten å vurdere rekkevidden av våre handlinger. Hjernebarken skiller oss fra dyrene og gir mulighet til resonnement og revurdering av våre impulser og følelser. Hjernebarken utvikles med kommunikasjon. Unge kommuniserer i dag kontinuerlig med andre, ofte over geografiske store områder. Dette gir meg et optimistisk syn på framtiden. Ungdommen vil etter all sannsynlighet utvikle seg med enda større forståelse og toleranse for hva andre mennesker og skapninger betyr for vårt fellesskap. Filosofen Arne Næss sa «skaff deg venner i alle leire». Det vil berike ditt liv og gi deg større forståelse av samfunnet og deg selv. Næss var en forkjemper for bærekraftig utvikling med økologiske dyrkingsmetoder og levemåter. I kommunikasjon og meningsutveksling kan vi utvikle samfunnet i felles forståelse. Ønsker du offentlig debatt preget av toleranse, human behandling av både dyr og mennesker? Et samfunn basert på optimisme, bærekraft og verdsetting av de yngre generasjoner som stimuleres til utvikling i form av forskning og innovasjon? Engasjer deg! Bruk stemmeretten.

Demokrati og åpenhet i Lister
Listerrådet har mange gode saker på agendaen for en sterkere og bedre utviklet Listerregion. Rådet er ikke underlagt samme regler som andre demokratisk valgte organer. Dette kan svekke vår påvirkning og innsynsmulighet. Regionen Lister har utfordringer når det gjelder levekår og likestilling. Et bærekraftig samfunn er basert på kvinners tilstedeværelse og deltakelse. Anna Rogstad startet sin politiske karriere i Frisinnede Venstre, og var den første kvinne på Stortinget i 1911. I 2013 er det er 100 år siden allmenn stemmerett ble innført i Norge. Listerrådet med 10 mannlige og 2 kvinnelige representanter viser hvor lite vekt det legges på likestilling i vår region. Jeg skal ikke nevne aldersfordelingen. De som sitter på toppen skal vise vei, i likestillingsarbeid og i bred folkelig representasjon! I Farsund kommunestyre og formannskap fremmes det til stadighet benkeforslag. Forslagene og bestemmelsene gir betydelig utslag på framtidig økonomi og prioriteringer. Du som velger avskrives muligheten til å påvirke diskusjon og resultater ved benkeforslag. Mine beslutninger er basert på deg som velger, og dine innspill. Benkeforslag som fører til store beslutninger, svekker demokratiske prosesser. Bør Listerrådet avvikles? Bør vi gå for en kommunesammenslåing eller fortsette med dagens kommunestruktur? Hvordan kan vi få flere kvinner og ungdom til å delta der hvor avgjørelser fattes? Hvordan kan vi påvirke den politiske strukturen slik at åpenhet og diskusjon er og blir viktig i politiske beslutninger? Engasjer deg! Bruk stemmeretten.

“Snowden til Lister”?
Snowden lekket for kort tid siden klassifisert informasjon fra amerikanske sikkerhetsmyndigheter. Informasjonen han lekket avslører betydelig overvåking av vanlige borgere som deg og meg. Overvåkingen bryter med menneskerettighetskonvensjonen som bl.a. gir beskyttelse mot registrering og forfølgelse grunnet egne meninger. Da jeg tok videregående skole, var “1984” av George Orwell obligatorisk lesestoff. Romanen kom ut i 1949 og ga et dystert blikk på en framtidig verden preget av krig, overvåking, angiveri og redsler. Som ungdommer, fikk vi inspirasjon til å diskutere demokratiets spilleregler. Stemmerett til 16 åringer kan bidra til politisk engasjement og påvirkning. Varslere må støttes i sin kamp for å avsløre saker som angår allmennheten. Snowden kan gjerne komme til Lister. I Lister trenger vi innbyggere, folk som jobber i administrasjon og politikere, som står fram når viktige behov for allmennheten behøver oppmerksomhet. Fortsatt god sommer, bruk din stemme.

Stem gjerne Venstre.

Godt valg!

Denne kronikken ført i pennen av Beate Marie Johnsen, Venstres femtekandidat i Aust-Agder og Vest-Agder, sto på trykk i avisa Lister 27. juli i år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**