Øygarden: – Normert parringstid!

Fædrelandsvennens oppslag om kvinner som tilpasser graviditeter til det årlige barnehageopptaket får Venstres andrekandidat, Kristin Øygarden, til å reagere. Hun ønsker flere opptak, og et mer fleksibelt system: – Dette er et eksempel på at man har lagd et system uten å tenke på menneskene som skal følge systemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

- Dagens system er en statlig normert parringstid, sier Øygarden.

– Dagens system er en statlig normert parringstid, sier Øygarden.

Dagens ordning gjør at barn født etter 1. september ikke er garantert barnehageplass det året barnet fyller ett år. Det gjør at vi stadig hører historier om kvinner som forsøker å bli gravide på et tidspunkt som gjør at de når opptaket, og det fødestuer som fylles opp i sommermånedene. Venstres andrekandidat er lei av at mennesker må tilpasse seg systemer – og ikke omvendt.

Firkanter
– Dette er et eksempel på at man har lagd et system uten å tenke på menneskene som skal følge systemet. Man lager firkanter for så å prøve å dytte mennesker inn i dem, sier Øygarden til Fædrelandsvennen.

Hun innser at løpende opptak er krevende å få til, men mener likevel at noe må gjøres:

– Minst to opptak i året, det må man kunne love småbarnsforeldre!

• Les: – Regjeringen har innført en normert parringstid.
• Les: Planlegger fødsel før 1. september.

KrF-støtte
Både KrFs førstekandidat, Hans Fredrik Grøvan, og varaordfører i Kristiansand, Jørgen Kristiansen, støtter Venstres ønske om flere opptak. Kristiansen har selv vært med på å forsøke å endre systemet i egen kommune.

– Vi vurderte om det var mulig å ha to barnehageopptak i året, men fant ut at det ble for kostbart. Slik det er nå får vi ikke en krone av regjeringen for å ha barnehageplass til 0-åringer. Det er en frustrerende situasjon, sier varaordføreren til Fædrelandsvennen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**