I dag er det lærermangel i den norske skolen, og mange lærere skal i løpet av relativt få år avslutte sin yrkeskarriere. Dette er en utfordring vi må ta tak i nå. Venstre har foreslått nasjonale rekrutteringsplaner for læreryrket, med klare måltall for hvor mange som trenges. Samtidig er det om lag 9000 som underviser i den norske skolen som er ufaglærte. For disse har Venstre foreslått et kompetanseløft slik at de kan supplere sin realkompetanse med lærerutdanning. Venstre ønsker også å få flere med høyere utdanning inn i den norske skolen og foreslår derfor egne stipender til personer med mastergrad som ønsker å undervise i norsk skole. Slik kan vi få personer med spisskompetanse og engasjement for sitt fag til å undervise i skolen, til glede for elevene.
Venstre vil heve kompetansen for allmennlærerne og vil at lærerutdanningen skal være et femårig masterstudie, slik det blant annet er i Finland, som trolig har verdens beste skole. Venstres tankegang i skolen er å tilby det beste til de yngste. Det innebærer å stille krav om og gi rett til videreutdanning for alle lærere. Med dagens tempo tar det 35 år før alle lærere har fått mulighet til å ta faglig oppdatering.
Siste trinn i Venstres lærerløft er å la lærerne være lærere. I dag beslaglegges for mye av lærernes tid til rapportering, byråkrati og arbeid med andre ting enn det som er knyttet til undervisningen. Slik kan det ikke være. Venstre ønsker en gjennomgang av regler, målsetninger og rapporteringsordninger i skolen som tar vekk lærerens tid. Samtidig har vi foreslått økte ressurser til spesialpedagogikk og til 1000 nye helsesøsterstillinger i skolehelsetjenesten, slik at lærernes tid kan brukes til det de er spesialister på: Å skape engasjement og læreglede hos elevene.
Jan Kenneth Stavenes
Leder i Kristiansand Venstre
(Innlegget stod på trykk i Fædrelandsvennen, 31. juli 2013)