Har du hørt om Sundtoppens venner?

I 2006 forelå det planer om å ta ned Sundtoppen og bygge blokk. Noen ildsjeler startet en spontanaksjon, og samlet underskrifter. De jobber fortsatt med å få til et varig vern av toppen. – Forsvinner toppen forsvinner Sundets sjel, sier venneforeningens leder Astrid Myrvang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Midt i juli sendte Eidsvoll Venstre inn en interpellasjon til ordfører Einar Madsen (Ap) om å lage park av Sundtoppen. Også i 2006 var Venstre engasjert i å bevare Sundtoppen. Men det var det flere som var.

Ville stanse utbyggingsplaner
Planene om å fjerne Sundtoppen fikk ildsjeler til å starte en venneforening, for å bevare stedet. De hadde dårlig tid, for planene skulle opp i kommunestyret. De satte igang en underskriftskampanje, og klarte å samle 1700 underskrifter mot utbyggingen. Venneforeningen laget en flott brosjyre, med tanker, ønsker og mål. Den ble delt ut til alle politikerne.

Da saken kom opp, vant utbygger frem med knapt flertall. Så viste det seg at utbygger trakk seg fra prosjektet. Begrunnelsen var den offentlige støyen rundt utbyggingsplanene. Utbygger satset istedet på makeskifte av tomter – noe som har gått iorden.

Jobber fortsatt
Venneforeningens leder er Astrid Myrvang. Hun forteller at foreningen ikke er en direkte medlemsorganisasjon. De driver ingen aktiv rekruttering. Selv er hun i full jobb, og selvstendig næringsdrivende. Hun og de andre som er aktive passer på Sundtoppen, og holder den vedlike slik at det ikke gror igjen.

Får ikke svar fra kommunen
Sundtoppens venner sendte brev til Tore Ulsund i Eidsvoll kommune i februar 2012, og ba kommunen som grunneier om å rydde nord- og vestsiden av toppen for kratt – gjennom et samarbeid med grunneierne; to sameier. Siden venneforeningen ikke er grunneier, mener Myrvang at det er kommunen som må presentere dette for grunneierne. Men kommunen har ikke engang svart på brevet. Myrvang har til og med vært i kommunen med en kopi. Uten at det skjer noe. Venneforeningen har til og med vært i kontakt med folk som vil ta ut noe av tilveksten på toppen som ved.

Etterlyser plan for Sundtoppen
De har vært i kontakt med to landskapsarkitekter, for få laget en plan for Sundtoppen. Slik at det kan bli lettere adkomst – også for funksjonshemmede. Men venneforeningen har ikke penger, og arkitektene har derfor trukket seg. Det eneste venneforeningen kan gjøre, er å arrangere dugnader for å holde toppen ryddig – til det foreligger tilladelser om å rydde på nordsiden og vestsiden. Målet er at man ihvertfall får tilbake utsikten nordover og vestover.

Kunstig skille mellom bygningsvern og landskapsvern
Myrvang forteller at Sundtoppens venner klarte å få Sundtoppen inn på kommunens kulturminneplan, uten at dette er noen garanti mot at kommunen senere omregulerer den ubebyggede delen av Sundtoppen til boliger eller næringsvirksomhet. Astrid Myrvang mener det er et kunstig skille mellom de gamle husene som ligger inntil Sundtoppen og selve Sundtoppen. Hvis kommunen bestemmer seg for å fjerne vernet av landskapet vil hele det unike miljøet bli ødelagt.

En del av Sundets sjel
Astrid Myrvang fryser ved tanken på å erstatte Sundtoppen med et kjøpesenter. Hun håper at kampen ildsjelene tok i 2006 for Sundtoppen har bidratt til å gjøre flere eidsvollinger bevisste på Sundtoppens og Sundets kvaliteter. Dette mener hun er det beste vernet mot at Sundtoppen skal bli erstattet av et kjøpesenter.

Hun henviser til at bebyggelsen i Sundet ble opprinnelig lagt i ly av toppen, for å verne mot Vorma. Sundtoppen er dermed en del av Sundets opprinnelige sjel. Forsvinner Sundtoppen, forsvinner sjelen, sier Myrvang til oss.

Sundtoppens venner er foreløbig ikke registrert blant kommunens lag og foreninger. Men foreningen finnes i Brønnøysundregistrene.

Se også Eidsvoll Venstres album på Facebook – med bilder fra Sundtoppen 13.juli i år.

Sjekk også ut Sundet på Facebook.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**