Ett av formålene med NAV-reformen at brukerne skulle kunne forholde seg til ett kontor og til en saksbehandler. Slik fungerer det ikke. Venstre mener at NAV lider under et unødig komplisert regelverk og byråkratiske løsninger. Saksbehandlere på NAV må forholde seg til for mange detaljerte forskrifter og rundskriv som styrer saksbehandlingen og lovanvendelsen.
Venstre vil at saksbehandlerne i førstelinjetjenesten skal få utvidet myndighet til å avgjøre saker, og at publikum skal kunne kommunisere direkte med vedkommende som har avgjørelsesmyndighet.
– Saken til Lisbeth Melleby som ble belyst av TV2, hvor hun mistet trygden på 50 % uførepensjon på grunn av et styreverv i borettslaget sitt, er eksempel på en firkantet praksis som Venstre vil gjøre noe med, sier Årøen. Les hele saken til Lisbeth Melleby her
– Venstre ønsker å skape mer rom for skjønn i NAV, til borgerenes beste, sier Åsta Årøen.