Frihet til å prioritere

Venstre er opptatt av at finansieringsmodellen er forutsigbar og rettferdig, skriver Julianne Ferskaug i Aftenposten i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Balder Morsund fra Elevorganisasjonen i Oslo skriver i Si;D 12. juli om stykkprisfinansieringen i Osloskolen. I Venstre er vi opptatt av at finansieringsmodellen for skolen skal være forutsigbar og rettferdig, og vi er helt enige med Elevorganisasjonen i at denne må ta hensyn til elevenes reelle behov. Finansieringsmodellen vi har i Osloskolen i dag bidrar i langt større grad til dette enn tidligere finansieringsordninger som har vært forsøkt. Dagens modell for grunnskolene gir skolene et grunnbeløp, et beløp på hver elev, et beløp basert på beregninger av sosioøkonomiske forhold, et beløp knyttet til minoritetsspråklige, tilskudd for å kunne følge opp elever med bestemte diagnoser og for spesialundervisning. Finansieringskriteriesystem for grunnskolen ble evaluert av Fürst
og Høverstad i 2005 på oppdrag fra Utdanningsetaten og Oslo kommune, og rapportens hovedkonklusjon er at nåværende finansieringsmodell for Osloskolen fungerer godt. Modellen for videregående ble evaluert senest i 2010 og viste at modellen i all hovedsak fungerer godt. I videregående er det i tillegg til satsen per elev mulighet for å få individbaserte tildelinger øremerket elever som tar undervisning i ordinære grupper, men som har behov for ekstra tilrettelegging av undervisningen. I tillegg dekkes bygningsrelaterte kostnader som husleie og renhold. Finansieringsmodellen er med på å sikre at skolene får forutsigbare rammer, og frihet til å utnytte handlingsrommet til å prioritere slik det er best for deres skole og deres elever. Dette er noe vi i Venstre er veldig opptatt av. Bystyret har bedt byrådet om å fremme en sak som utreder virkninger av dagens system og som evaluerer hvordan finansieringsmodellen slår ut på ulike skoler. I forbindelse med dette har vi oppfordret byråden til å blant annet se nærmere på tilskuddene som gis til skoler med elever med behov for spesialundervisning på bakgrunn av én av tre diagnoser. Vi håper behandlingen av denne saken kan gjøre et godt system enda bedre.

Julianne Ferskaug, Kultur- og utdanningskomiteen (V)

Dette innlegget sto på Aftenpostens debattsider Si ;D 25.juli 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**