Inspirerende start på valgkampen

Jon Gunnes, Sør-Trøndelag Venstres førstekandidat til stortingsvalget, gjennomførte 16. og 17. juli sitt planlagte besøk på Frøya og Hitra. Besøket var en del av Gunnes’ to ukers valgturné på sykkel gjennom fylket – “Tour de Trøndelag”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

venstre-mote_16-07-2013

Foto: jgf

Den 16. var det møte med venstrefolk på Hitra og Frøya på Sistranda, og dagen etter var det stand på Sistranda og Fillan og besøk på Kystmuseet og industriområdet på Jøsnøya.

jon_gunnes_16-07-2013

Jon Gunnes drøfter politiske saker med venstrefolk på Frøya og Hitra.

Sykkelturnéen en genistrek
Sykkelturnéen ble på møtet på Sistranda karakterisert som en genistrek. Turnéen ga en tidlig start på valgkampen, god PR og god kontakt med partifolk og befolkning i kommunene. På møtet var det stor optimisme og tru på at Jon Gunnes vil greie å komme på Stortinget. Det ble blinka ut en rekke saker som Gunnes skulle ta med seg. Blant dem var flere vegsaker.

Raskere utbygging av FV 714
Det ene gjaldt FV 714. Her ville Gunnes gjøre seg til talsmann for en mer sammenhengnde utbygging som kan gjennomføres på kortere tid enn det som er planlagt. Å bygge ut stykkevis og over tid er dårlig ressursbruk. Det var også enighet om at nedbetalingstida bør være 25 år og ikke 15, for å sikre at utbygginga gjennomføres på en god måte, og unngå at bomavgiftene blir for høye. «Laksevegen» er en svært viktig rammebetingelse for det ekspanderende næringslivet i øyregionen, og utbygginga må skje snarest mulig.

FV 714 må gå til Dyrøya og Mausund—Sula
Gunnes mente også at Hellesvik ikke er noe naturlig endepunkt for FV 714. Vegen må føres videre til Dyrøya, og forbindelsen til Mausund—Sula må sees som en videreføring.

Mye mer bygging av gang- og sykkelveger
Gunnes var ellers enig med de lokale venstrefolka i at det må satses mye mer på gang og sykkelveger. Etter som trafikken øker, blir vegene mer og mer utilgjengelige for fotgjengere og syklister. Det er livsfarlig å ferdes der, og dette bidrar til å isolere nærliggende grender fra hverandre. Vegutbyggingene er ikke fullført før det er bygd gang- og sykkelveger i tettbygde strøk. Aller viktigst er dette på de strekningene der det er stor tungtrafikk. (Det kan føyes til at mer satsing på gang- og sykkelveger har vært en av kampsakene for Venstres Elisabeth Paulsen i fylkestinget.)

Mange hete temaer
Mange saker ble diskutert på møtet. Problemene i skolen var ett tema, behovet for mer åpenhet i kommunene et annet. Kompetanse, forskning og utvikling i havbruksnæringa, integrering, fiskerinæringa og øyrekka ble også diskutert.

venstre-stand_froya_17-07-2013

Fra standen på Sistranda. Jon Gunnes og Arvid Hammernes flankert av to besøkende, Gudmund Olsen og Håkon Vikaskag.

Bebuder ny tur til Hitra og Frøya
Det var ønske om få Jon Gunnes utover til Hitra og Frøya en gang til før valget, og Gunnes ville gjerne prøve å rydde tid til en ny tur.

team_gunnes_Fillan_17-07-2013

“Team Gunnes” på stand i Fillan. Jon med dattera Thea og sønnen Jarle. Til høyre Trond Åm, leder i Sør-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**