Stor forskjell på blåblått og blågrønt!

Hvis du vil at en ny regjering skal føre en bedre politikk for kunnskap, miljø og de svakeste i samfunnet, ja da bør du stemme Venstre den 9. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Om mindre enn to måneder er det stortingsvalg! Etter alle solemerker står vi foran et regjeringsskifte. Om det blir skifte til en mørkeblå regjering eller en blågrønn regjering der Venstre deltar er opp til velgerne. Et sterkt Venstre innebærer en satsning på kunnskap, det nye og grønne næringslivet, en miljøpolitikk som monner og innsats for de svakeste i samfunnet.

Agder-lista Kristin Øygarden

Foto: Eva Kvelland

Det er på høy tid med et skifte. Den rødgrønne regjeringens styring de siste årene har vært sørgelige for norsk skole, for humaniteten, spesifisert ved deportering av asylbarn og for miljøet ved en enøyd styring mot oljeboring herfra til Nordpolen, som Ola Borten Moe engang uttalte. Vi trenger en ny kurs, og for å få til dette må vi samarbeide på borgerlig side. Meningsmålingene er entydige på ett punkt: Folk flest vil ha et skifte. Det er lenge siden tallene har vist rødgrønt flertall, samtidig har ingen partier flertall alene. Erna Solberg må ta med seg noen andre inn i regjering, og da er det viktig at det blir Venstre og KrF, heller enn FrP, som får danne tyngdepunktet. Det er stor forskjell på en blågrønn og en blåblå regjering, spesielt for kulturlivet, for asylbarna og for miljøet. En blågrønn regjering av Høyre og sentrumspartiene kan samarbeide til begge sider i politikken og få gjennomslag.

Mange lurer på hvorfor Venstre ikke like godt kan samarbeide med de rødgrønne? Svaret på det er deprimerende enkelt. For Venstre har de siste åtte årene vært en evig ørkenvandring. Vi har fremmet hundrevis av forslag, hvor alle sammen (så nær som ett eneste den siste dagen før stortingsferien) har blitt nedstemt av de rødgrønne. En rekke av våre forslag har derimot fått støtte av KrF, Høyre og sågar FrP. Det er dermed fullt mulig å få til samarbeid på borgerlig side, selv om det er lite sannsynlig at det er grunnlag for en regjering med alle fire partier.

For Venstre har det vært umulig å samarbeide med den rødgrønne regjeringen. Synd, men sant. Vi trenger innflytelse for å få til noe, og dermed kan vi ikke avskrive noen som kan hjelpe oss med å få igjennom det vi tror på. Jo flere stemmer Venstre får, jo lettere er det å få gjennomslag for vår politikk i en regjeringsforhandling. Dersom du vil ha en grønnere, varmere politikk, der barns beste blir vektlagt i asylsaker, der Skagerrak og Lofoten blir bevart, der gründere får skape uten å kveles av skjemaveldet og der kunst og kultur har en egenverdi, må du sørge for å stemme Venstre i år!

Kristin Øygarden, Stortingskandidat Agder Venstre

Dette innlegget sto på trykk i Agderposten tirsdag 23. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**