– Nå må kommunen ta grep på Sagjordet

For to å siden advarte Risør Venstre mot fremtidig parkeringskaos ved badeplassen på Sagjordet. – Nå krever vi handling fra kommunenes side, sier lokallagsleder Sara Sægrov Ruud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I juni 2011 ble det nedsatt et utvalg som skulle finne en omforent løsning mellom Kranveien 62 og Risør kommune. Den gang ønsket Venstre at man skulle se nærmere på den totale arealbruken, parkering, sikring av badeplassen og fremtidig bruk av selve Sagjordet.

– I praksis så vi for oss som mest sannsynlig at en dispensasjon for en begrenset del av bygget ble vurdert, og at vi fikk orden på parkeringsforhold og en tydeliggjøring og helst utvidelse av det offentlige badeområdet, uttalte bystyremedlem Dag Jørgen Hveem (V), ett år etter i kjølvannet av at det nye bystyreflertallet hadde stemt for fullstendig status quo.

Risør Venstre advarte blant annet mot parkeringskaos, et kaos kommunen hadde gode muligheter til å redusere betydelig. Dette kaoset er nå et faktum, fordi Kranveien 62 A naturlig nok håndhever parkeringsforbudet på det private næringsarealet. I helgen ble feilparkerte biler tauet bort, og fortvilte eiere måtte opp på Brokelandsheia til Sletta Bil for å løse ut bilen sin for 2.500 kroner.

Naturligvis er enhver bilfører ansvarlig for å parkere riktig. Men det politiske flertall, med ordføreren i spissen, må ta medansvar for manglende tilrettelegging for allmennheten. Bystyreflertallets og Ap-ordfører Lundens kommentar om at parkering ikke utgjør noe stort problem, blant annet fordi badegjestene kan bruke offentlig kommunikasjon for å komme til Sagjordet, har som ventet vist seg å være temmelig luftig.

– En løsning som kan gjennomføres også på kort sikt, er at det innføres tidsbegrenset parkering på det det offentlige arealet, sier lokallagsleder Sara Sægrov Ruud. I dag beslaglegges store deler av dette arealet over lengre tid av båthengere, noe som forverrer parkeringssituasjonen ytterligere.

– Nå må kommunen ta grep om parkeringssituasjonen på Sagjordet, sier Ruud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**