Næringspolitikk og klimapolitikk trenger hverandre

Næringspolitikken og klimapolitikken er to områder der Norge i dag gjør det unødvendig dårlig. Internasjonale rapporter viser at Norge havner kun midt på treet når det gjelder innovasjon, gründerskap og nyskaping. Samtidig stimulerer regjeringen ensidig til enda mer utvinning av olje og gass, mens landene rundt oss skaper arbeidsplasser innenfor fornybar energi og klimateknologi. Denne trenden kan vi snu, men det forutsetter at vi satser ambisiøst på både næringspolitikk og klimapolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stortingskandidat Rebekka Borsch.

Foto: privat

Mange vil tro at disse to politikkfeltene er vanskelig å forene. Slik er det ikke. Tvert om. Næringspolitikken og klimapolitikken trenger hverandre for å bli slagkraftig og fremtidsrettet.

Venstre har en plan for hvordan Norge skal bli et klimavennlig samfunn. Vi vil komme dit ved å gjennomføre et grønt skatteskifte, legge til rette for klimavennlig forbruk og satse på nye klimavennlige næringer.

Skal vi lykkes i klimapolitikken, må det bli enklere og billigere å ta grønne valg. Det er en kombinasjon av markedet og teknologisk utvikling som kan løse klimautfordringen. Vi må håndtere den grunnleggende markedssvikten som har forårsaket problemet: Det er for billig å forurense og for dyrt å være miljøvennlig. Samtidig må vi skape reelle muligheter for den enkelte til å leve mer klimavennlig. Ved å gi folk muligheten til å ta "sin del" av ansvaret, bryter vi opp den kollektive følelsen av avmakt, gjør innbyggerne til en del av løsningen og ivaretar den enkeltes frihet og verdighet.

Det er fullt mulig å gjøre Norge til et miljø- og klimapolitisk foregangsland; vi kan kutte utslipp, utvikle miljøteknologi og finne løsninger som også andre kan benytte. Det viktigste generelle virkemiddelet man bør ta i bruk, er overgang fra mindre skatt på arbeid til mer skatt på miljøskadelig atferd. Dette er i teorien enkelt, og de fleste økonomer applauderer ideen. Likevel er det fortsatt kun Venstre på Stortinget som tar et slikt grep i sin politikk.

Men flere og flere får øynene opp for mulighetene som ligger i en smart kombinasjon av klima- og næringspolitikk. I en kåring av alliansen Klimavalg 2013 — som består av 70 organisasjoner – får Venstre toppkarakteren 6, blant annet for sterk satsing på fornybart, vern av Lofoten, Vesterålen og Senja og for tiltak som gjør det lettere å ta grønne valg.

Lykkes vi i å gjøre Norge til en ledende aktør innen grønn energi gjennom økt utbygging og eksport av fornybar energi, vil dette skape mange nye arbeidsplasser. Dette er bare en av grunnene til at Venstre også får svært høy score både for næringslivspolitikken sin og arbeidslivspolitikken sin. NHO har foretatt vurderinger av partienes programmer. Venstre kommer svært godt ut i vurderingen fordi vi er særlig opptatt av gode rammevilkår for de minste bedriftene og for selvstendig næringsdrivende. Det er viktig at politikken tar utgangspunkt i små og mellomstore bedrifter hvis vi vil oppfordre til innovasjon og skape verdier.

Venstre er ifølge NHO det aller beste partiet på skatt. I tillegg til at Venstre vil innføre grønne skatter, som først og fremst skattlegger forbruk og ikke arbeidskraft, vil vi gi selvstendig næringsdrivende rett til næringsfradrag på linje med minstefradraget til arbeidstakere. Vi vil dessuten forenkle byråkratiet for bedrifter og gi selvstendig næringsdrivende like sosiale rettigheter som arbeidstakere. Ifølge NHO har vi også svært gode politiske tiltak for dem som vil skape arbeidsplasser.

Norge trenger en politikk som forener verdiskaping og bærekraft. Venstre står klar til å gjennomføre en slik grønn, fremtidsrettet politikk i en blågrønn regjering.

Rebekka Borsch, stortingskandidat Buskerud Venstre[em]

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**