Skuffet over at trafikkreduksjonen ikke er større

NRK kan i dag melde at det har vært 50.000 færre passeringer gjennom bomringen i Bergen etter at prisene steg 1. juli. Samtidig har Bybanen også blitt utvidet til Lagunen, og NRK måler én dag lengre inn i sommeren 2013 enn i 2012. Reduksjonen på 3 % er derfor skuffende lite, sier leder i Bergen Venstre, Stian Skår Ludvigsen, til NRK.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stian Skår Ludvigsen

Foto: Idun Bortne

I kombinasjon med utvidelse av Bybanen, en forskyving i måleperiode på én dag lengre inn i sommeren, og økning i bompengesatser, mener Bergen Venstres leder Stian Skår Ludvigsen at tre prosent reduksjon i passeringer i bomringen i Bergen er skuffende lite.

Riktignok har folkeveksten i Bergen vært på rundt 1,6 % i året, og antallet personbiler i kommunen har de siste par årene økt med rundt 1,9 % per år. Enhver reduksjon i trafikken er derfor gledelig, men tallene burde vært høyere, sier Ludvigsen.

Tiltakene fra fylket sin side (bompengedobling og bybaneutbygging) er gode bidrag til å få ned trafikk og forurensning, men ikke nok siden byrådet i Bergen ikke vil være med på noen trafikkreduserende tiltak.

– Siden NRK måler en dag lengre ut i sommeren, og Bybanen er utvidet, er min umiddelbare reaksjon med de begrensninger som ligger i NRK sitt tallmateriale, at 3 % reduksjon er skuffende lite, sier Ludvigsen til NRK. Ytterligere tiltak for å begrense trafikkveksten blir en viktig kamp i neste lokalvalg. Venstre vil innføre køprising for eksempel i form av tidsdifferensierte bompenger slik at det blir dyrere å passere bomringene i rushtiden. Inntektene må i sin helhet gå til å bedre kollektivtrafikken for dermed å bidra til ytterligere reduksjon i trafikken inn til Bergen sentrum.

Les mer på NRK Hordaland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**