Grønn forbrukerpolitikk med Venstre

Venstre er i dag aktuell med flere tiltak for å tilrettelegge for mer dyre- og miljøvennlig matforbruk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Morgenfuglene har kanskje fått med seg Østfolds Per Magnus Finnanger Sandsmark på TV2 Nyhetskanalen, hvor han snakket om dyrevennlig og korrekt merking av matvarer. Venstre vil at matvarer skal merkes med produksjonsmåte, slik at det for eksempel er enkelt å skille egg fra burhøns og egg fra høns som faktisk har sett sola. Dette er allerede innført i EU, men regjeringen har valgt å ikke benytte en slik merkeordning.

Guri Melby, Stortingskandidat i Oslo og leder av Venstres programkomité, fronter også miljøvennlig forbruk i dag. Venstre vil nemlig at det offentlige i større grad skal benytte seg av økologiske matvarer i sine innkjøpsordninger. Økologisk matproduksjon regnes som mer miljøvennlig, ettersom å ikke bruke sprøytemidler er mer skånsomt for naturen. I tillegg er det lettere for forbrukeren å vite akkurat hva en får i seg når maten er ubehandlet.

Venstres førstekandidat i Troms, Irene Dahl, er en varm tilhenger av landbruket, og mener staten bør gjøre mer for å fremme økologisk og miljøvennlig matproduksjon. Økologisk mat utgjør bare 1% av norsk konsum, i nabolandet Danmark er dette tallet 8%.

– Økologisk mat utgjør i dag en veldig liten nisje av matforbruket. Ved bedre innkjøpsordninger i det offentlige vil økologiske alternativ bli bedre kjent for forbrukerne, og økologiske produsenter styrker sitt kunde- og inntektsgrunnlag.

Dette er bare et område hvor Venstre mener at staten har et forbedringspotensial som forbruker. Venstre vil også at det offentlige skal benytte seg av mer fornybar energi i blant annet bygg og transport.

Videre sier Venstre at regjeringens dramatiske kutt i overføringene til Grønn Hverdag er uforståelig og må reverseres. Dahl tok selv opp situasjonen med Grønn Hverdag på Venstres rikspolitiske nettverk i juni, og er svært fornøyd med at Venstre nasjonalt sier klart i fra at Grønn Hverdag må få de nødvendige midlene til å videreføre sitt viktige arbeid.

– Venstre er et grønt parti, og et ambisiøst og fremtidsoptimistisk parti. Vi vil ikke reversere veksten i privat velstand og mener at et marked med frie forbrukere er et grunnleggende gode, men økonomien må bli adskillig grønnere for å være bærekraftig. Da må det bli lettere å ta grønne, informerte valg, og staten som storforbruker må gå foran, sier Dahl.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**