Enklere å velge dyrevennlig mat

Venstre vil innføre dyrevennlig merking av all mat og reversere regjeringens kutt av støtte til Grønn Hverdag. – Vi må få større mulighet til å ta bevisste valg når vi handler mat, sier Per Magnus Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Per Magnus Sandsmark

– Norske forbrukere får mindre sjanse til å velge miljø- og dyrevennlig nå enn de fikk tidligere. SV har sviktet dyrene for å samarbeide med Senterpartiet, mener Venstre.

Vil kalle egg for buregg

I både Østerrike og Sveits er det blitt forbud mot burhøns og i hele EU må buregg merkes som nettopp det, "buregg". Det har gjort at flere forbrukere velger dyrevennlige egg, økologiske eller frittgående.

– Når buregg kamufleres av Nortura som solegg eller morgenegg blir forbrukerne misledet til å tro at eggene har opplevd sol. Det har de ikke. De har bare opplevd kunstig-belysning, sier Per Magnus Sandsmark, stortingskandidat for Venstre.

Får støtte fra Dyrevernalliansen
– Norske forbrukere bryr seg om dyrevelferd, men forstår ikke viktigheten av å velge dyrevennlig i butikken. Nordmenn flest har tillit til at dyreetikken er sikret i matproduksjonen. Forskning viser at tydelig og helhetlig dyrevelferdmerking derfor er nødvendig, også av de dårlige alternativene, uttaler fagansvarlig Marianne Kulø i Dyrevernalliansen. ”

Ansvarsfraskrivelse
Norge merker allerede matvarer med en nøkkel for ernæring og en svane for miljø. Når det kom til å merke matvarene for dyreetikk så valgte regjeringen og gi landbruksdepartementet ansvaret for avgjørelsen.

-Landbruksdepartementet lot næringen selv ta den siste beslutningen, noe som selvfølgelig resulterte til at det ikke står noe om produksjonsmåte på varene.

-Det må være en lovpålagt merking for at næringen skal avsløre hvordan de behandler dyrene. Forbrukerne må vite at de kjøper buregg, sier Sandsmark.

Legger ned Grønn Hverdag
Regjeringen har besluttet å redusere støtten til Grønn Hverdag dramatisk. Det gjør at organisasjonen som gir forbrukerveiledning ut fra miljø- og dyrevelfershensyn ikke lenger kan drive opplysningsvirksomheten som tidligere.

Regjeringen har kuttet i støtten til Grønn Hverdag og har ikke gjort nødvendige grep for å bedre dyrevelferden . Senterpartiet har fått overstyre de dyrevennlige og miljøvennlige kreftene i SV, sier Sandsmark.

Venstre vil gi momsfritak for økologisk mat.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**