Logistikknutepunkt

Svein Erik Veie skriver i et avisinnlegg at Venstres argumentasjon for å legge det nye logistikknutepunktet for Midt-Norge, med 1000 nye arbeidsplasser, til Skogn faller på steingrunn. Første gang Venstre fremmet forslag om å utrede Skogn som mulig logistikknutepunkt var i kommunestyret i Levanger i desember 2011, skriver Venstres Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – Levanger Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Dette vet Veie svært godt, da han selv stemte imot at denne samferdselssatsingen skulle legges til Fiborgtangen. Arbeiderpartiets Veie har, sammen med ordfører Svarva og Levanger Arbeiderparti, siden vært imot å legge dette anlegget til Skogn. Det siste alternativet som skisseres i media er en delt løsing i Sør-Trøndelag, her seiler Orkanger opp som satsehavn for sjø og Heimdal som omlastningsterminal for gods.

At arbeidsplassene blir lagt sør for Trondheim er noe som definitivt ikke vil styrke arbeidsplasser og sysselsetting i Levanger og Nord-Trøndelag. Selv er jeg forundret over at Veie, Svarva og Arbeiderpartiet ikke realitetsorienterer seg og vil legge dette til Skogn, da Stjørdal kommune sier at logistikknutepunktet ikke lenger er aktuelt på Hell.

Veies påstander i Trønderavisa 12. juli om at dette er et kortsiktig arbeid fra Venstres side faller derfor på sin egen urimelighet. Veie har selv stemt imot å legge det logistikknutepunktet til Skogn. Jeg kan derfor bare konstantere at Venstres forslag om å arbeide for at de nye arbeidsplassene blir lagt til Fiborgtangen er arbeidsplasser Veie, Svarva og Arbeiderpartiet ikke vil ha.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**