Frp er ikke en del av Venstres regjeringsplaner

Norge trenger en ny regjering. Venstre ønsker en mest mulig grønn regjering, og går til valg på dette. Et realistisk alternativ er en blågrønn regjering med Krf og Høyre. Det beste alternativet for å få til en blågrønn regjering er å stemme Venstre. Dette skriver politisk nestleder og stortingskandidat Erik Hørluck Berg i et leserinnlegg som er trykket i de fleste av fylkets aviser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre ønsker et sterkt offentlig helsevesen, men hvor det er et privat supplement. Hvis vi velger Frp finansieringsmodellen hvor pengene skal følge pasienten gjennom vil alle de lønnsomme pasientene havne i private sykehus, mens det offentlige blir sittende med de ulønnsomme pasientene. Det gode norske offentlige helsevesen vi da virkelig forvitre. Vi kan få et ennå bedre helsevesen enn det vi har, og det er nødvendig med endringer skal vi dekke fremtidens behov, og utnytte ny teknologi, men jeg tror de aller fleste skjønner at det ikke er mulig med en slik finansierings modell.

NHO har bekreftet at Venstre er blant de partier som har den beste næringspolitikken, og når vi tillegg har den beste miljøpolitikken viser det at god miljøpolitikk godt kan henge sammen med god næringspolitikk. Skatt og avgift har alltid vært bruk til å endre adferd. Skal vi føre en god og nødvendig miljø- og klimapolitikk må det brukes skatter og avgifter for å stimulere til et miljø- og klimavennlig handlingsmønster hos forbrukere og bedrifter. Dette er ikke Frp villig til.

Frp ønsker også at pengene skal følge eleven helt fra første klasse. Dette vil få som konsekvens at de lønnsomme elvene går i privat skole mens de ulønnsomme med ekstra behov går i offentlig skole. Toleranse og likeverd læres ikke på den måten. Det er viktig å møte det mangfoldet samfunnet består av i skolen. Både den sosiale kunnskapen og den boklige kunnskapen blir større på denne måten. Ingen elever er like, og Venstre ønsker at alle skal få lik mulighet til utdanning.

Min konklusjon er at avstanden mellom Frp og Venstre er så stor at det ikke er mulig å være i samme regjering. En stemme til Venstre er som det alltid er vært en stemme til Venstres politikk og ingen andre. Det vil høstens valg vise tydeligere enn noen gang.

Erik Hørluck Berg, Venstres landsmøte 2013

Foto: Tove Hofstad