Møteprotokoll

Hovedutvalg for næring, miljø og kultur 04.06.2013

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fremlagte dokumenter:
1) Informasjon om EGN Week 9.—16.06.2013 m/oversikt over Geopark-aktiviteter i Gea Norvegica Geopark.

Orienteringer:
Reduksjon/endring av tilbudet ved fritidsklubben på Klyve.
Utvalgsleder Heidi Hamadi (SV) viste til e-postbrev av 31.05.2013 fra FAU ved Klyve skole til enhet for kultur og fritidstjenester vedrørende planlagte endringer for fritidsklubben Toffo på Klyve.

Kultursjefen og koordinator Maja Foss Five ved kulturkontoret orienterte / redegjorde for de aktuelle justeringer av fritidstilbudet på Klyve, og antatt tidspunkt for gjennomføringen av disse.

Teater Ibsen.
Heidi Hamadi opplyste om at generalforsamlingen i Telemark og Vestfold regionteater er berammet til 25.06.2013. Hun viste i den sammenheng til eiermøte avholdt 16.05.2013, og eiernes ulike ønsker / forventninger til virksomheten.

Sakskart:

1/13 GODKJENNING AV MØTEPROTOKOLL HOVEDUTVALG NÆRING, MILJØ OG KULTUR FRA MØTE 15.05.2013
Rådmannens innstilling
Protokoll fra møtet 15.05.2013 legges frem for godkjenning.

Møtebehandling
Det fremkom ingen merknader til protokollen.

Votering
Hovedutvalgets møteprotokoll av 15.05.2013 ble enstemmig godkjent.

35/13 STATUS FOR GRUNNLOVSJUBILEET I SKIEN 2014 — SØKNAD OM TILSKUDD TIL «PS14 — en vannbasert oppdagelsesferd»
Rådmannens innstilling:
Framlagt status i arbeidet med Grunnlovsjubileet i Skien tas til orientering.

Til prosjektet «PS14 – en vannbasert oppdagelsesferd» gis Teater Ibsen og Grenland Friteater tilsagn om et tilskudd på kr 400 000,-, fordelt med kr 200 000,- som dekkes innenfor kulturbudsjettet fordelt på 2013 og 2014 og kr 200 000,- som innarbeides som øremerket bevilgning ved budsjettbehandlingen for 2014.

Utvalgsleder Heidi Hamadi (SV) fremmet slikt endringsforslag til innstillingens
2. avsnitt:

Hovedutvalget for næring, miljø og kultur er begeistret for samarbeidsprosjektet PS 14. Det øremerkes kr 200.000,- over kulturadministrasjonens budsjett for 2013 / 2014 til prosjektet PS14.

Resterende søknadsbeløp, kr 200.000,-, vil man arbeide for å finne løsning på i forbindelse med budsjett for 2014.

Votering
Ved alternativ votering ble rådmannens innstilling vedtatt med 6 mot 4 stemmer, som ble avgitt for Hamadis forslag.

Det deltok i alt 10 representanter ved behandlingen av saken.

Vedtak
Framlagt status i arbeidet med Grunnlovsjubileet i Skien tas til orientering.

36/13 NOU 2013:4 KULTURUTREDNINGEN 2014 – HØRING
Rådmannens innstilling

1. Skien kommune støtter utvalgets hovedkonklusjon om at et tredje kulturløft bør fokusere på den kulturelle grunnmuren i kommunene med særlig fokus på bibliotek, kulturskole og fritidsklubber.

2. Skien kommune støtter utvalgets fokus på behov for samordning mellom forvaltningsnivåene og da med særlig fokus på forholdet kommune / fylkeskommune (punkt 12.31).

3. Skien kommune stiller seg bak utvalgets forslag om å utvide kulturloven med bestemmelser om kommuners (og fylkeskommuners) ansvar for å utvikle planstrategier på kulturfeltet (punkt 15.2).

4. En forskrift om kulturskoler bør knyttes til kulturloven for å sikre nasjonale standarder for kulturskolene. Uavhengig av det framtidige ansvaret for kulturskolene på nasjonalt nivå er det viktig fortsatt å sikre sammenhengene mellom kulturskole og ordinær skole (punkt 15.3.1).

5. Skien kommune slutter seg til utvalgets syn om at det er nødvendig med en betydelig økning av ressursinnsatsen til folkebibliotekene, i særlig grad investeringsmidler fra staten til utvikling av nye og attraktive bibliotek. Utvalgets ønske om en bedre ansvars- og rollefordeling på bibliotekområdet for å sikre god samordning av folkebibliotekene og skolebibliotekordningen støttes. Skien kommune er enig i utvalgets ønske om et statlig engasjement for å få på plass en avtale om utlån av E-bøker i bibliotekene. På sikt bør det etableres innkjøpsordning for E-bøker på linje med papirbøker (punkt 15.5.1).

6. For fritidsklubbene i kommunene vil et økt fokus på kvalitet i tjenesten være viktig, men en forskrift for bemanning og organisering av fritidsklubber vil ikke kulturtilbudet til ungdom være tjent med. Nøkkelen til et godt ungdomskulturtilbud ligger mye i lokal fleksibilitet og frihet til utforming av tilbudet (punkt 15.5.2).

7. Både Den kulturelle skolesekken, Den kulturelle spaserstokken og Ungdommens kulturmønstring bør styrkes i årene som kommer. Særlig den manglende forutsigbarheten knyttet til finansiering av Den kulturelle spaserstokken gjør at det er utfordrende å drive et kvalitetstilbud over tid (punkt 15.4).

Møtebehandling
Kultursjefen ga innledningsvis en kort orientering om arbeidet med kulturutredningen.

Utvalgsleder Heidi Hamadi (SV) og Eva Ulvin (H) fremsatte slikt fellesforslag til nytt punkt 8: Den kommersielle kulturproduksjonen:

«Skien kommune er enig i behovet for å styrke kunstneres egeninntjening og kommersielle produksjon. Høringsuttalelsen fra kulturorganisasjonene må vektlegges.»

Votering
Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

Ved votering over Hamadis / Ulvins tilleggsforslag, ble dette enstemmig vedtatt.

8. Den kommersielle kulturproduksjonen.

37/13 SKIEN KOMMUNES OPPMUNTRINGSPRIS – ENDRING AV VEDTEKTER

Rådmannens innstilling
Hovedutvalg for næring, miljø og kultur slutter seg til at Skien kommunes oppmuntringspris gjøres om til kultur- og idrettsstipend.

Forslaget til nye vedtekter for stipendordningen godkjennes.

Torunn Hauen Aks (Ap) fremmet slikt endringsforslag til punkt 3 i innstillingen
til nye vedtekter:

«Stipendiet kan kun gis til søkere som er bosatt i Skien. Stipendiet kan tildeles enkeltpersoner og grupper.»

Utvalgsleder Heidi Hamadi (SV) foreslo at stipendordningen evalueres etter 3 år.

Votering
Ved votering ble rådmannens innstilling med Aks’ endringsforslag enstemmig vedtatt.

Ved votering over Hamadis tilleggsforslag ble dette enstemmig vedtatt.

Vedtak
Hovedutvalget for næring, miljø og kultur slutter seg til at Skien kommunes oppmuntringspris gjøres om til kultur- og idrettsstipend.

Forslaget til nye vedtekter for stipendordningen godkjennes med følgende ordlyd til punkt 3:

Stipendordningen evalueres etter 3 år.

38/13 MILJØFYRTÅRN I SKIEN KOMMUNE – GEBYRER

Rådmannens innstilling
Skien kommune innfører gebyr på miljøfyrtårnsertifisering. Satsene fremgår av tabellen nedenfor:

Type virksomhet Anslått timeforbruk Makspris
inkl. mva
Sertifisering av mindre virksomheter inntil 30 årsverk sertifiseres etter krav til alle bransjer og inntil ett ekstra bransjekrav. 5 — 7 timer 5000
Resertifisering
4 — 6 timer 3750
Sertifisering av større virksomheter med flere enn 30 årsverk. Sertifiseres etter krav til alle bransjer og inntil ett tilleggsbransjekrav. 6 — 10 timer 6250
Virksomheter som er lokalisert på flere steder. Tillegg pr. ekstra lokalitet, sertifisering og resertifisering. 2 — 3 timer 1875
Tillegg pr. ekstra bransje- eller underkrav (ut over generelt krav og ett bransjekrav), sertifisering og resertifisering. 2 — 3 timer 1875
Timepris for medgått tid ut over ovennevnte 940

Sertifisering av kommunale virksomheter i Grenlandssamarbeidet gjennom kommunale sertifisører er et gratis tilbud Gratis

Gebyret går i sin helhet til den avdelingen som har stilt sertifisør til disposisjon

Møtebehandling
Det ble ikke fremsatt noen forslag under behandlingen av saken.

Votering
Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

Type virksomhet Anslått timeforbruk Makspris
inkl. mva
Resertifisering
4 — 6 timer 3750
Timepris for medgått tid ut over ovennevnte 940

39/13 BRUK OG ANSKAFFELSE AV EL-BILER I SKIEN KOMMUNE

Konklusjon:
Etter en vurdering av kostnader og funksjonalitet for brukerne, anbefaler vi innkjøp av flere hybrid biler. El-biler bør vurderes der dette er hensiktsmessig. Det kan også vurderes om en bør innføre samme ordning som Sandefjord, med «superbrukere» på El-bilene. Dersom en velger El-bil, bør det også vurderes om El-bilene bør kjøpes i stedet for leases (mva. problematikken).
Det er også viktig at vi heretter følger den teknologiske utviklingen nøye slik at vi til enhver tid ser hva slags biltyper det er mest fornuftig å bruke.

Møtebehandling
Kenneth Berg (V) fremmet på vegne av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, følgende forslag:

Bystyrets vedtak fra budsjettbehandlingen desember 2011 står ved lag. I tiden etter gjeldende vedtak har det kommet flere El-bil modeller med egenskaper som kan være bedre enn dagens modeller. Det har vært en fin utvikling på pris og kvalitetsnivå på El-biler. Dagens El-biler er både billigere og har en kvalitet som er forbedret siden høsten 2011, deriblant bedre og mer holdbare batterier.

Hovedutvalget for næring, mijø og kultur mener at El-biler skal være et satsingsområde i Skien og ber administrasjonen vurdere følgende tiltak for å få ned totalprisene på disse:
Alle aktuelle El-bilmodeller
Alternative leasingavtaler
Ev. kjøp av El-biler.»

Votering
Ved votering ble Bergs forslag vedtatt med 8 mot 1 stemme.

Det deltok i alt 9 representanter ved behandlingen av saken.

Alle aktuelle El-bilmodeller
Alternative leasingavtaler
Ev. kjøp av El-biler.

Skien Næringsforum – valg av representanter

Møtebehandling
Som hovedutvalgets representanter til Skien Næringsforum for 2013-2014 ble foreslått:

Eva Ulvin (H)
Knut Janøy (Kr.F)

Votering
Hovedutvalget sluttet seg enstemmig til forslaget.

Vedtak
Som hovedutvalget for næring, miljø og kulturs representanter til Skien Næringsforum for 2013-2014 foreslås:

Eva Ulvin (H)
Knut Janøy (Kr.F)