God helse — felles ansvar

Eddy Robertsen og Karin S. Frøyd, 1. og 3. kandidat til stortingsvalget har skrevet en kommentarartikkel omkring temaet folkehelse og friluftsliv. De skriver blant annet at økte rammer og satsing på friluftsliv gir en samfunnsøkonomisk gevinst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vestfoldkysten har flotte muligheter for friluftsliv.

Foto: Karin S. Frøyd

I Vestfold ligger noen av landets mest attraktive rekreasjonsområder med muligheter for friluftsliv. Det går merkede turløyper på til sammen mer enn 150 km langs kysten av Vestfold, fra Svelvik i nord til Larvik i sør. Indre deler av fylket har mange fine natur- og skogsområder.

Statistikken sier at en av fire vestfoldinger mener at fysisk aktivitet gir overskudd og bedre humør. Et sunt kosthold sammen med regelmessig fysisk aktivitet er et godt grunnlag for god helse. Ved regelmessig fysisk aktivitet blir risikoen for å utvikle sykdommer redusert.

Stortinget behandlet like før ferien stortingsmeldingen “Folkehelsemeldingen, God helse – felles ansvar” som fokuserer på årsakene til dårlig helse, og tenker bredt om hvordan vi kan møte utfordringene, og ikke minst den skjeve fordelingen av helse i samfunnet. Friluftslivet har også fått bred omtale i meldingen. Tall viser at det er en relativt begrenset innsats fra Miljøverndepartementets side på friluftslivsområdet (kr 31 pr innbygger), sett i forhold til Kulturdepartementets bidrag til annen idrett (ca kr 300 pr innbygger) og samfunnets totale kostnader på helsereparasjon (anslått til over kr 40 000 pr innbygger årlig). Samfunnsøkonomisk gir økte rammer og satsing på friluftsliv stor gevinst.

I stortingsdebatten var Venstres Borghild Tenden (se bildet) svært aktiv.

Borgild Tenden Vestfold Vs årsmøte 2010

Foto: Kåre Pettersen

Hun ledet an og la frem flere konkrete forslag om at friluftslivet må prioriteres høyere for at vi skal nå de målene vi vil i folkehelsepolitikken, bl.a. at tilskuddet til friluftstiltak må styrkes. Venstre fikk flertall for sitt forslag som lød: "Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan friluftsliv i større grad kan prioriteres for å oppfylle statens mål i folkehelsepolitikken og de idrettspolitiske mål om idrett og fysisk aktivitet for alle".

Karin S. Frøyd og Eddy Robertsen

Foto: Venstre

Kommuner, frivillige organisasjoner og interkommunale råd kan søke fylkeskommunen om tilskuddsmidler over statsbudsjettet til bl.a. friluftslivsaktivitet og friluftstiltak. Dette er viktig å være klar over. Venstre er også opptatt av å legge til rette for deltakelse for mennesker med nedsatt funksjonsevne fordi alle bør ha muligheten til å drive friluftsliv. Det gir økt trivsel, er en miljøvennlig aktivitet og er helsefremmende!

Eddy Robertsen og Karin S. Frøyd
1. og 3. kandidat Vestfold Venstres stortingsliste