En bedre skole krever bedre lærere

Harstad Unge Venstre setter fokus på læreren i sitt leserinnlegg i gårsdagens Harstad Tidende; signert av styremedlem Jens Ekman. Norge trenger en regjering som løfter lærerne; Norge trenger Venstre i regjering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande om skole og integrering på TV2

Foto: TV2

“En god lærer kan tilpasse undervisningen til de ulike elevene i klassen, slik at alle får et godt læringsutbytte. En god lærer kan motivere elevene til å strekke seg lenger. En god lærer kan inspirere elevene til å ville lære mer. En god lærer kan få elevene til å diskutere og tenke selv. Det er mye gode lærere kan gjøre. Faktisk er gode lærere den viktigste enkeltfaktoren som påvirker hvor mye elevene får ut av skoledagen. Derfor er det aller viktigste vi kan gjøre i skolepolitikken å sørge for flere gode lærere i klasserommene.

Dette vil Venstre gjøre ved å gjøre lærerutdanningen til en femårig mastergrad, med mer praksis og faglig fordypning, og ved å gi lærerne rett og plikt til etter- og videreutdanning. Venstre vil også redusere skjemaveldet og rapporteringskravene i skolen, og styrke rådgivningstjenesten og skolehelsetjenesten, slik at lærerne kan konsentrere seg om å gi best mulig undervisning. Dette vil gjøre at flere blir motiverte til å bli lærere og til å stå i jobben lengre. Vi har allerede mange gode lærere i den norske skolen, men de trenger selskap av flere. Det er derfor Venstre bør komme i regjering og styre skolepolitikken etter stortingsvalget i september. ”

Jens Ekman
Styremedlem, Harstad Unge Venstre