Avslag på prøveordning med et 11.år

Venstre beklager at Kunnskapsministeren sier nei til en prøveordning med et 11.skoleår i Hedmark. Det vises til gode erfaringer med lignende ordninger i andre land.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Hele 3 av 10 elever i den videregående skolen i Hedmark, enten stryker eller ikke fullfører sin videregående opplæring. Det er en alvorlig situasjon som vi må forsøke å gjøre noe med. Det har vist seg at et 11. skoleår gjør at elevene modnes og gjør det bedre når de kommer på videregående. Danmark har innført tilbud om et 11. skoleår og det har vist seg å øke elevenes evne til å fullføre sin videregående opplæring.

Fylkesråd Aasa Gjestvang (Sp) søkte om en prøveordning hvor Hedmark kunne prøve ut ordningen med et ekstra skoleår i grunnskolen, – i dag kom det nei fra kunnskapsminister Kristin Halvorsen. “Det er sterkt beklagelig og er en dårlig nyhet for mange elever i vårt fylke”, sier Stortingskandidat for Venstre, Erik Ringnes.

Norge har hatt gode erfaringer fram til 90-tallet med et frivillig tiende skoleår i den niårige grunnmodellen.
Kunnskapsdepartementet har brukt et helt år på avgjørelsen og begrunner avslaget med at fylkeskommunen må jobbe innenfor det regelverket som finnes. “Dette handler om mennesker og ikke systemer”, sier Ringnes som har vært i kontakt med partileder Trine Skei Grande som lover at Venstre vil støtte en slik prøveordning dersom vi blir en del av en ny regjering til høsten.

Venstre og Trine Skei Grande sier JA til en slik prøveordning!

Erik Ringnes

Foto: Vårt Land